Styrelse, ledning och anställda tecknar optioner i Simris Alg

Vid årsstämman i Simris Alg AB (publ) den 7 maj 2021 beslutades att emittera teckningsoptioner till styrelse, ledande befattningshavare och övriga anställda. Styrelsen har beslutat om tilldelning i enlighet med inkomna teckningar. Totalt tecknades och tilldelades 3 820 000 teckningsoptioner varav styrelse 2 000 000 optioner, ledningsgrupp inklusive VD 800 000 optioner, och övriga anställda 1 020 000 optioner.

Löptiden är tre år och varje option ger rätt till teckning av en B-aktie till teckningskurs 1,90 kr, motsvarande 200 % av den genomsnittliga aktiekursen under perioden 19 april – 6 maj 2021. Optionerna har emitterats till marknadsmässiga villkor till ett pris av 0,05 kr per teckningsoption. Följande antal optioner har  tecknats av personer i ledningen samt övriga anställda:

• Steven Schapera, styrelseordförande 640 000 optioner (via bolag)
  • Magnus Högström, styrelseledamot    340 000 optioner
  • Frank Puccio, styrelseledamot            340 000 optioner
  • Peter Nählstedt, styrelseledamot        340 000 optioner
  • Robert Quandt, styrelseledamot         340 000 optioner (via bolag)
  • Fredrika Gullfot, VD                            400 000 optioner
  • Daphne Jaeschke, CMO                    200 000 optioner
  • Christoffer Tell, CFO                           200 000 optioner
  • Övriga anställda                              1 020 000 optioner

Optionsprogrammen riktade sig till styrelseledamöter, ledande befattningshavare samt anställda i bolaget. Syftet är att erbjuda en möjlighet att ta del av en värdetillväxt i bolagets aktie, vilket förväntas stärka intresset för bolagets och aktiekursens utveckling samt stimulera fortsatt företagslojalitet under de kommande åren. Maximal utspädning av aktiekapitalet vid fullt utnyttjande av optionerna uppgår till cirka 4,8 procent.

Simris Alg är ett flerfaldigt prisbelönat pionjärföretag som utvecklar bioaktiva ämnen från odlade alger. Bolaget har som mål och affärsidé att rädda hotade marina livsmiljöer genom att tillverka råvaror från odlade mikroalger, istället för från fisk och andra havslevande djur. Verksamheten bedrivs inom tre områden: SIMRIS BIOMIMETICS (hudvård och läkemedel), SIMRIS NOVEL FOODS (nya livsmedel), och konsumentvarumärket SIMRIS som riktar sig till en global marknad inom lifestyle, beauty och wellness. Simris Algs aktie handlas på Nasdaq First North Growth Market med kortnamn SIMRIS och ISIN-kod SE0008091664. Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB, telefon 08-503 015 50 och epost ca@mangold.se.