Tupy utökar sin produktionskapacitet  av kompaktgrafitjärn i Mexiko

• CGI-serieproduktionsorder i stora volymer säkrad
  • Uppgradering till System 3000 Plus vid Tupy-gjuteriet i Saltillo, Mexiko
  • SinterCast-CGI serieproduktionskapacitet vid fem olika produktionslinjer

[Joinville, Saltillo och Stockholm, 20 juni 2017] – Tupy, världens största järngjuterikoncern för motorblock och cylinderhuvuden, har fått en ny storvolymsorder på ett motorblock i kompaktgrafitjärn (CGI) för bilar. Produktionen ska ske vid den nordamerikanska produktionsanläggningen i Saltillo, Mexiko.  För att stödja förproduktionsaktiviter och som förberedelse inför serieproduktionsstarten har Tupy beslutat sig för att uppgradera sin CGI-produktion för större gjutgods vid gjuterilinje 4 till full System 3000 Plus standard.  Med Tupys och SinterCasts gemensamma CGI-serieproduktionserfarenhet sedan 2003 har System 3000 Plus uppgraderingen specificerats för automatisk styrning av basbehandling, mätning för processtyrning och slutlig optimering av magnesium och ympmedel före avgjutning.  CGI-installationen vid gjuterilinje 4 kan användas för produktion av motorkomponenter för både bilar och tunga fordon.

“För att möta den ökande efterfrågan på CGI-program för medelstora och tunga fordon i Nordamerika installerade vi inledningsvis SinterCast-CGI på gjuterilinje 4 vid vår anläggning i Saltillo 2012, för att stödja våra kunders produktutvecklingskrav. Nu när dessa utvecklingsinsatser har lett till en ny serieproduktionsorder i stora volymer och med en intensifierad förproduktionssupport, är vi glada att uppgradera till den helautomatiska System 3000 Plus-standarden” säger Mr. Luiz Tarquínio, President and C.E.O. hos Tupy.  “Det nya motorblocket i CGI kommer att resultera i CGI-serieproduktion i stora volymer på fem olika gjuterilinjer hos Tupy, vilket ytterligare stärker vårt globala ledarskap för produktutveckling och serieproduktion i CGI.”

“Vid uppgraderingen till System 3000 Plus har Tupys erfarenhet av CGI-produktion i stora volymer i Brasilien och Mexiko tagits tillvara och den senaste teknologin har använts inom varje steg i gjuteriprocessen” säger Dr Steve Dawson, vd hos SinterCast. “Tillsammans har Tupy och SinterCast tagit fler än 25 CGI-program från utvecklingsfas till serieproduktion. Vi är glada att resultatet av denna tillförlitlighet och framgångsrika process har lett till ytterligare ett serieproduktionsåtagande och till vår femte serieproduktionsinstallation för stora volymer hos Tupy.”

För mer information:

Mr. Luiz Tarquínio S. Ferro                                        Dr. Steve Dawson

President and C.E.O.                                                   President & CEO

Tupy S.A.                                                                      SinterCast AB (publ)

E-post: tarquinio@tupy.com.br                                     E-post:  steve.dawson@sintercast.com

Med huvudkontor i södra Brasilien, har Tupy över 10 000 anställda och en produktionskapacitet på 842 000 ton gjutjärnskomponenter per år. Med produktionsanläggningar i Joinville, State of Santa Catarina och i Mauá, State of São Paulo, Brasilien och i Saltillo och Ramos Arizpe, State of Coahuila, Mexiko, är Tupy världens största gjuteri för motorblock och cylinderhuvuden i gjutjärn, och världsledande i CGI med 17 kompaktgrafitjärnskomponenter i serieproduktion. Tupy har etablerade försäljnings- och teknikkontor i Brasilien, USA, Tyskland, Mexiko och Japan för att stödja sina viktigaste kunder, vilka innefattar: Cummins, Ford, Mercedes Benz, Perkins, Audi, Iveco, DAF Trucks, MAN, John Deere, Komatsu, Kubota och Peugeot samt många andra framstående tillverkare av fordon och dieselmotorer. För mer information: www.tupy.com.br

SinterCast är världens ledande leverantör av processtyrningssystem för tillförlitlig volymproduktion av kompaktgrafitjärn (CGI). Med minst 75 % högre draghållfasthet, 45 % högre styvhet och med ungefär dubbelt så hög utmattningshållfasthet mot konventionellt gjutet gråjärn och aluminium, ger CGI ingenjörerna möjligheten att förbättra prestanda, bränsleekonomi och hållbarhet samtidigt som motorns storlek, vikt, buller och avgasutsläpp minskas. Med 44 installationer i 13 länder, används SinterCast-teknologin främst för produktion av motorblock för bensin- och dieselmotorer och avgaskomponenter för bilar; motorblock och cylinderhuvuden för mellantunga och tunga fordon; samt industrimotorkomponenter till marin-, lokomotiv-, off-road samt stationära motorapplikationer. SinterCast stödjer serieproduktion av komponenter som gjuts i vikter från 2 kg till 9 ton, alla producerade med samma erkända processtyrningsteknologi. SinterCast-aktien är noterad hos Nasdaq Stockholm på Small Cap-listan (SINT). För mer information: http://www.sintercast.com

Denna information är sådan information som SinterCast AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom vd Steve Dawsons försorg, för offentliggörande den 20 juni 2017 kl. 08:00 CET.

SLUT

Taggar: