Ansvarstagande skapar värde – inte kostnader

Det kan vara en utmaning att visa ledningen för ett företag att hållbarhets- och ansvarsfrågor skapar värde. Att inte fastna i diskussionen om kostnadsställen – utan att tydligt visa hur ansvar genom värdeställen genererar lönsamhet. Nu finns en handbok som visar hur företag kan integrera ansvarsfrågorna i sin verksamhet för att skapa långsiktigt finansiellt värde såväl som ett starkare varumärke. Boken heter Hållbart ansvarstagande och är skriven av Daniel Steinholtz för SIS Förlag.

Vad kostar det att skydda miljön och ta socialt ansvar? Det är en vanlig fråga, men enligt författaren Daniel Steinholtz är den fel ställd:

– För att få till ett långsiktigt arbete med ansvarstagande måste man definiera den strategiska relevansen och identifiera värdeställen för arbetet – det vill säga vilka värden just vår organisation kommer att få ut av arbetet.

Boken visar att ett bra genomfört hållbarhetsarbete skapar finansiellt värde. Den visar att en satsning på hållbarhet påverkar hela verksamheten, att det påverkar företagets börskurs och varumärkets värde. Boken beskriver också hur en organisation kan komma igång med arbetet genom att välja vilka frågor som är viktigast och sedan göra en tydlig koppling mellan hållbarhetsarbetet och affärsprocessen.

– De flesta företag förstår att de behöver fokusera på hållbarhet, men arbetet hamnar ofta ”på sidan av”. Det tror jag kommer att ändras nu när det finns ett globalt erkänt verktyg, ISO 26000, som alla kommer att kunna referera till. Äntligen har ett företag en guide att utgå ifrån som deras kunder, leverantörer och partners världen över kommer att känna till, säger Daniel Steinholtz.

Den globala standarden för socialt ansvar, ISO 26000, beskriver hur en organisation kan arbeta strukturerat med hållbarhet. Boken refererar till standarden när den beskriver hur en organisation kan starta ett nytt eller stämma av sitt pågående ansvarsarbete.

Daniel Steinholtz är konsult och författare. Han var tidigt intresserad av hållbarhets- och ansvarsfrågor och skrev den första svenska boken i ämnet 2003, en bok som utsågs till det årets ledarskapsbok. Daniel har varit med i framtagandet av den internationella standarden för socialt ansvarstagande, ISO 26000.

Boken Hållbart ansvarstagande presenterar ett ledningsverktyg som har använts i ett antal företag och organisationer. Det är en enkel modell för att presentera möjligheter och risker kombinerat med tips på hur arbetet kommer igång. Boken finns tillgänglig hos SIS Förlag till en kostnad av 495 kronor.

Daniel Steinholtz, författare och konsult på Allies, 070-666 39 50, daniel@allies.se
Erika Messing, pressansvarig SIS, 08-555 520 97, 070-948 06 74, erika.messing@sis.se

SIS är en del av det europeiska och globala nätverk som utarbetar internationella standarder. Genom att delta i standardiseringsarbetet kan svenska företag och organisationer påverka utformningen av standarder inom sin marknad. Standarder befrämjar handel över gränser och bidrar till att processer och produkter blir säkrare. SIS är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig sektor. SIS omsatte 2010 MSEK 224 och har 180 anställda. SIS arbetar inom och är medlem i de internationella standardiseringsorganisationerna CEN (europeisk) och ISO (global).