Årets författare 2010 visar hur små idéer kan ge stora resultat

SIS Förlag har utsett Louise Östberg, Alan G. Robinson och Dean M. Schroeder till Årets författare 2010. Boken som tog hem priset heter Små idéer – stora resultat och beskriver hur medarbetares idéer kan spara pengar och tid, öka intäkter och förbättra kvaliteten och kundupplevelsen. Priset delades ut på SIS Förlags författarkväll den 5 maj 2011.

SIS Förlags årliga författarpris gick till Louise Östberg, Alan G. Robinson och Dean M. Schroeder. Under 2010 gav förlaget ut 16 handböcker och 6 e-handböcker. Juryn väljer en bok som har fått stort genomslag och är värd ett extra hedersomnämnande. Boken som fick årets pris heter Små idéer – stora resultat och bygger på en studie av hur 40 svenska företag arbetar med att fånga upp idéer. Slutsatsen är att företag med enkla medel kan ta tillvara kraften i idéarbetet och låta medarbetarnas idéer förbättra företagets tillväxt och konkurrenskraft.

Juryns motivering:

”Det är långt ifrån alltid de stora stegen eller de stora penseldragen som ger de stora resultaten. Oavsett om du är idrottsman eller om du leder en stor organisation så är det oftast de återkommande justeringarna och tillvaratagandet av idéer som ger effekt och långsiktiga resultat. Och hur ska du då få fram nya idéer i din organisation? Svaret ges av författarna Louise Östberg, Alan G. Robinson och Dean M. Schroeder som i en omfattande studie tagit reda på vad som krävs för att idé- och förbättringsarbetet ska fungera. Resultatet presenteras i en inspirerande bok som är lätt att ta till sig och som visar hur vi alla kan komma igång med jakten på de små snabba idéerna. På SIS brinner vi för standarder och standardisering. Och vi tror på ständig förbättring. Därför är vi glada och stolta över att kunna erbjuda boken Små idéer – stora resultat till våra kunder.”

Om författarna:

Louise Östberg har lång erfarenhet av arbete med kreativitet och idésystem bland annat som seniorkonsult hos C2 Management. Forskningen som ligger till grund för boken har hon gjort tillsammans med Alan G. Robinson från University of Massachusetts och Dean M. Schroeder från Valparaiso University. Robinson och Schroeder är båda prisbelönta författare, akademiker och konsulter vars böcker har översatts till mer än tjugo språk. De har tillsammans arbetat som konsulter åt mer än 300 organisationer runt om i världen.

Små idéer – stora resultat finns tillgänglig hos SIS Förlag till ett pris av 395 kronor.

Joachim Bowin, redaktör SIS Förlag, 08-555 523 14, joachim.bowin@sis.se
Louise Östberg, LÖ Consult & Research, 070-633 2011, louise@smaideer.se
Erika Messing, pressansvarig SIS, 08-555 520 97, erika.messing@sis.se

SIS är en del av det europeiska och globala nätverk som utarbetar internationella standarder. Genom att delta i standardiseringsarbetet kan svenska företag och organisationer påverka utformningen av standarder inom sin marknad. Standarder befrämjar handel över gränser och bidrar till att processer och produkter blir säkrare. SIS är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig sektor. SIS omsatte 2010 MSEK 224 och har 180 anställda. SIS arbetar inom och är medlem i de internationella standardiseringsorganisationerna CEN (europeisk) och ISO (global).