Bättre miljöarbete med certifierad miljörevisor

Många företag väljer att strukturera sitt miljöarbete med hjälp av miljöledningssystemet ISO 14001. Och nära 5000 svenska företag har valt att certifiera sitt system. Nu är det möjligt att gå ett steg längre och även certifiera företagets internrevisor. SIS erbjuder miljöchefer, miljösamordnare och konsulter ett nytt sätt att visa sin kompetens som miljörevisor.

SIS, Swedish Standards Institute kan som enda aktör erbjuda ackrediterad personcertifiering av miljörevisorer. Certifiering innebär att man får sin kompetens verifierad och kan visa att man uppfyller de krav som ställs på en befattning eller på ett specifikt arbetsmoment.

– För dig som jobbar som till exempel miljöchef eller miljösamordnare innebär en certifiering att du tydligare kan visa din kompetens som revisor, och för dig som rekryterar eller anlitar konsulter blir det enklare att veta vilken kompetens de sökande har, säger Helen Strandgren, verksamhetsansvarig för personcertifiering på SIS.

SIS verifierar kompetenskraven, till exempel grundläggande utbildningar, nuvarande kunskap och arbetslivserfarenhet, enligt metoder som finns i den nya globala standarden för revision av ledningssystem, SS-ISO 19011:2011. SIS har utarbetat certifieringen tillsammans med intresseföreningen MIS, Miljörevisorer i Sverige.

– Genom att revisorerna certifieras kan vi bättre kvalitetssäkra miljöarbetet i sin helhet. Kunniga och skickliga revisorer behövs för att nå miljömålen och när du är certifierad får du också visa upp att du behåller din kompetens på samma höga nivå år efter år, säger Torbjörn Brorson, ordförande i MIS och professor vid Lunds universitet

SIS Förlag AB har ackrediterats av SWEDAC som certifieringsorgan för miljörevisorer. En certifierad miljörevisor kan utföra första- eller andraparts miljörevisioner eller arbeta som tredjepartsrevisor på uppdrag av ett certifieringsorgan. Mer information på www.sis.se/personcertifiering

Helen Strandgren, verksamhetsansvarig Personcertifiering SIS, tel 08-555 523 08, 076-3119118, helen.strandgren@sis.se
Torbjörn Brorson, ordförande MIS och professor vid Lunds universitet, tel 070-813 12 14
Erika Messing, pressansvarig SIS, 08-555 520 97, erika.messing@sis.se

SIS är en del av det europeiska och globala nätverk som utarbetar internationella standarder. Genom att delta i standardiseringsarbetet kan svenska företag och organisationer påverka utformningen av standarder inom sin marknad. Standarder befrämjar handel över gränser och bidrar till att processer och produkter blir säkrare. SIS är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig sektor. SIS omsatte 2010 MSEK 224 och har 180 anställda. SIS arbetar inom och är medlem i de internationella standardiseringsorganisationerna CEN (europeisk) och ISO (global).