Bättre service i boenden för seniorer

Det ska bli tydligare vilka servicetjänster som ingår i boenden för äldre. SIS, Swedish Standards Institute, driver tillsammans med externa experter Sveriges intressen i arbetet med att utarbeta en ny europeisk standard.

Nu ska det bli enklare för den enskilde att få veta vilka servicetjänster som finns inom boenden för äldre. Kriterier som är gemensamma för hela Europa för vad olika tjänster innebär, och vilken kvalitet som kan förväntas håller på att tas fram. – I Europa finns olika typer av boendeformer för seniorer som ännu inte finns i Sverige. Det är viktigt att vi följer och aktivt påverkar utvecklingen. Jag hoppas att standarden kommer göra det tydligare vilka krav på servicetjänster som kan ställas, säger Lena Sundström, kvalitetschef på Carema och ordförande i den svenska SIS-kommittén. Standarden kommer att bli viktig för företag som erbjuder servicetjänster i boende för seniorer samt för myndigheter, kommuner, upphandlande parter och konsumentorganisationer. Standarden ska inte göra skillnad på om tjänsterna finansieras privat eller via offentlig sektor, inte heller ledning och ägande är avgörande för standardens tillämpning. Standarden gäller inte hälso- och sjukvård eller socialtjänst som regleras enligt nationella lagar. Den fastställda standarden, som per automatik blir en svensk standard, beräknas bli klar vid årsskiftet 2011/2012. I det svenska arbetet deltar Carema Omsorg AB, SABO, Stockholms Stad, Sveriges Konsumenter, Sveriges Kommuner och Landsting, Stiftelsen Stora Sköndal, Micasa Fastigheter i Stockholm AB, samt Varbergs kommun. För ytterligare information: Helene Edmark, projektledare SIS, tfn 0707-483 123, helene.edmark@sis.se Lena Sundström, kvalitetschef Carema, ordf i SIS-projektet, tfn 0733-77 55 50, lena.sundstrom@carema.se Victoria Jonsson, pressansvarig SIS, tfn 0702-66 87 26, victoria.jonsson@sis.se