Den globala standarden för socialt ansvarstagande ISO 26000 tar form – Intensiva förhandlingar om miljö och diskriminering

På ett möte i Köpenhamn förra veckan enades 450 experter om globala riktlinjer för socialt ansvarstagande. Efter fem års arbete är skrivningarna klara och standarden lanseras i slutet av året. Standarden ISO 26000 blir ett gemensamt ramverk för alla företag och organisationer som arbetar med hållbarhetsfrågor. SIS, Swedish Standards Institute leder det globala projektet.

Kunder, konsumenter och medarbetare förväntar sig att företag och organisationer agerar etiskt och tar socialt ansvar. De här frågorna, som ofta kallas CSR-frågor, fortsätter att öka i betydelse både nationellt och internationellt. Snart finns globala riktlinjer som organisationer kan utgå ifrån när de ska definiera sina egna förbättringsområden.

– Det har varit en unik process där experter från hela världen har arbetat fram ett gemensamt ramverk. En expert från USA reserverade sig mot sluttextens formulering om försiktighetsprincipen i miljöavsnittet och det arbetades det hårt för att hitta lösningar in i det sista. En oväntat stor diskussionsfråga under mötet gällde diskriminering på grund av sexuell läggning, där en kompromisslösning till slut kunde nås tack vare aktiv svensk medverkan, säger Kristina Sandberg på SIS.

Riktlinjerna för socialt ansvarstagande, ISO 26000, innehåller definitioner av begrepp, en beskrivning av sju kärnområden inom socialt ansvar och vägledning för hur arbetet kan integreras i en organisations övriga verksamhet.

Välkommen att höra mer om hur den kommande standarden kan användas när svenska projektdeltagare delar med sig av sina erfarenheter på ett kvällsseminarium den 7 juni:

Tid: 7 juni, kl. 17:00-18:45, med mingel efter föredragen
Plats: WSP, Arenavägen 7, Globen, Stockholm
För mer information om seminariet och intresseanmälan kontakta Erika Messing, erika.messing@sis.se

För ytterligare information:´
Kristina Sandberg, verksamhetsområdeschef SIS, 08-555 520 61,