Effektiva och hållbara kommuner och landsting - Nya ISO 9001 och 14001 visar vägen

Kommuner och landsting behöver effektivisera både sin verksamhetsutveckling och sitt hållbarhetsarbete. På vilket sätt kan de nya ledningssystemen för kvalitet och miljö vara ett strategiskt verktyg för offentlig sektor att uppnå de krav som ställs? På SIS seminarium i Almedalen på tisdagen besvaras dessa frågor.

Att styra verksamheten på ett medvetet och målinriktat sätt är en fråga om överlevnad, inte minst när det gäller upphandling. I höst lanseras nya versioner av ISO 9001 och ISO 14001. Med hjälp av ledningssystemen kan du uppnå, effektivare arbetssätt, kostnadsbesparingar och intäktsökningar. På seminariet får du veta hur.

Det blir paneldebatt med Lillemor Harnell, Peter Wenster, Annika Sahlén, Intertek, samt Mikael Salo om hur det ser ut i våra kommuner i dag och vad som kan förbättras. Du får också höra om de viktigaste nyheterna i de nya versionerna av ISO 9001 och 14001.

Medverkande: Lillemor Harnell, Samordnare Hållbar Jämställdhet, SKL; Peter Wenster, Expert Miljö och samhällsbyggnad, Svensk Hållbarhetsanalys; Mikael Salo, Chefredaktör, Miljöaktuellt; Annika Sahlén, Revisor, Intertek; Marcus Ihre och Tina Bohlin, Standardiseringsexperter, SIS, Swedish Standards Institute.

Datum: Tisdagen 30 juni
Plats: Strand hotel Visby, Strandgatan 34.
Lokal: Bryggarsalen.
Tid: 15.00 - 16.00

Läs om seminariet i Almedalsguiden

Presskontakt: Emelie Robertsson, pressansvarig SIS, 0704-26 05 91, emelie.robertsson@sis.se

SIS är en ideell organisation med 170 medarbetare som projektleder experter från olika branscher som vill utveckla standarder. De möts hos oss för att skapa gemensamma lösningar och utveckla standarder som bidrar till innovationer samt underlättar handel och export. Våra kunder verkar i alla branscher inom privat och offentlig sektor. Vi tar till vara våra kunders intressen genom att representera dem och Sverige i de internationella standardiserings-organisationerna CEN och ISO. Utöver att driva standardiseringsprojekt säljer vi bland annat standarder samt erbjuder utbildningar och rådgivning.