Effektivare energianvändning och mindre utsläpp med ny europeisk standard

Nu är en ny Europastandard inom energiledningssystem klar. Standarden är en av flera komponenter som ska bidra till att effektivisera EU:s energianvändning med 20 procent fram till år 2020. SIS, Swedish Standards Institute har haft ansvaret att leda den europeiska expertgrupp som tagit fram standarden.

Det övergripande målet med den nya standarden är att bidra till effektivare energianvändning, minskade koldioxidutsläpp samt ökad kostnadseffektivitet och konkurrenskraft. Den nya standarden heter Energiledningssystem, (SS EN 16001), och baseras bland annat på den svenska energiledningsstandarden, (SS 62 77 50), som funnits sedan 2003. Sverige är ett föregångsland i branschen och har därför haft stort inflytande i att arbeta fram den nya standarden. –Standarden underlättar för företag att få kontroll över och ständigt förbättra sin användning av energi. Inom EU finns det ett stort tryck på alla länder att energieffektivisera, och där ligger vi i Sverige i framkant. I denna standard finns dessutom en ny instruktion för hur man enkelt kan tillämpa standarden i praktiken, säger Inge Pierre på Svensk Energi och ordförande i det europeiska sekreteriatet. Standarden är ett led i att följa EU-direktivet om effektiv energianvändning, (2006/32/EC). Inom EU är målet att fram till 2020 minska växthusgaserna med 20 procent, öka energieffektiviteten med 20 procent, öka andelen förnyelsebar energi till 20 procent av den totala energianvändningen och öka användningen av biobränsle för transporter med 10 procent. Även inom ISO pågår ett arbete med att ta fram en liknande global standard, som beräknas vara klar inom två år. –Den nya standarden kan man enkelt integrera med andra ledningssystemstandarder, som till exempel ISO 9001 och ISO 14001. De är alla uppbyggda med samma struktur och logik. Vi hoppas att detta ska bli ett välanvänt verktyg för alla företag som behöver se över sin energisituation och förbättra sin energieffektivitet på ett systematiskt sätt, säger Mårten Sohlman, projektledare SIS. De företag och organisationer som deltagit från svensk sida i arbetet är Svensk Energi, Vattenfall, Energimyndigheten, SCA Forest Products, LKAB, Korsnäs AB, Assess ecostrategy Scandinavia, Skogsindustrierna, Sandvik och SIS, Swedish Standards Institute. Swedac har tillsammans med Energimyndigheten kommit överens om att tillämpa övergångsregler på tre år för de företag som certifierats enligt den ”gamla” svenska standarden. Den nya standarden SS EN 16001 säljs av SIS Förlag AB. För mer information: Mårten Sohlman, projektledare SIS, 08-555 520 95, 070-748 09 52, marten.sohlman@sis.se Inge Pierre, Svensk Energi och ordf i den europeiska arbetsgrupp som tagit fram standarden, 070-5395426, inge.pierre@svenskenergi.se Victoria Jonsson, pressansvarig SIS, 0702-66 87 26, victoria.jonsson@sis.se