Festivaler ska bli bättre på miljö och socialt ansvar

SIS, Swedish Standards Institute, gör med hjälp av svenska evenemangsföretag en internationell satsning för att få evenemang att bli bättre på miljö och socialt ansvar. Utvecklingen av en ny ISO-standard för evenemang pågår och ska göra svenska festivaler och evenemang till föregångare.

SIS deltar i det internationella arbetet med en ny ISO-standard som ska underlätta för evenemangsbranschen att arbeta systematiskt med miljö- och sociala frågor. Standarden beräknas vara färdig till London-OS 2012, men redan nu använder flera arrangörer sig av de riktlinjer som än så länge fastställts. Bland annat har Stockholms Stad använt sig av standarden i samband med Love 2010.

Way Out West deltar i arbetet för ny standard
Ett svenskt företag som är del av utvecklandet av den nya standarden är konsert- och evenemangsföretaget Luger/Live Nation som sedan länge arbetat med hållbarhetsfrågor. I augusti arrangerar de den populära musikfestivalen Way Out West i Göteborg enligt den nya ISO-standardens riktlinjer.

- Under Way Out West är miljömedvetenheten genomgående. Det syns i allt från att vi endast säljer ekologisk mat, sopsorterar allt avfall, har miljövänliga transporter, använder oss av resurssnål el till att banden erbjuds grönt boende, förklarar Fredrik Holmstedt på Luger/Live Nation.

Fredrik Holmstedt sitter i den kommitté på SIS som bidrar till den nya ISO-standarden för evenemang. Musikfestivalen Way Out West är ett bra exempel på ett evenemang som kan bli mer hållbart tack vare de nya globala riktlinjerna.

- Musikfestivaler är speciellt viktiga eftersom dessa riktar sig till ungdomar, samtidigt som man också anställer ungdomar under evenemangen. Det gäller att arrangörerna är goda förebilder för ungdomar och visar på ett engagemang för miljö och sociala rättvisor, säger Bengt Rydstedt på SIS.

Luger/Live Nation arbetar även med att sprida miljömedvetenheten inom företaget, samt påverka leverantörerna genom att kräva miljövänliga alternativ. Det är också viktigt att evenemangsbesökarna känner sig delaktiga i arrangörernas hållbarhetssatsning.

- Vår utmaning är att evenemangen ska vara allt häftigare samtidigt som kraven på miljö och socialt ansvar ökar. Vi vill att besökarna ska känna att de bidrar till en mer hållbar utveckling genom att besöka våra konserter. När besökarna kommer till ett bra evenemang som samtidigt arrangeras med ett miljö- och socialt tänk har de möjlighet att ställa tydligare krav på framtida evenemang, säger Fredrik Holmstedt.

Hållbarhet leder till lägre kostnader

Det finns även ett kommersiellt intresse i hållbara event. Till exempel kan en festival som är snål med elektricitet spara mycket pengar.

- En viktig aspekt av dagens musikfestivaler är att de helt enkelt måste gå runt. Vanligtvis är de beroende av mängden sålda biljetter. Men om de snålar med resurserna genom att till exempel spara på elen och återanvända eller sälja material som tidigare använts istället för engångslösningar som slängs, får de bättre marginaler, förklarar Bengt Rydstedt.

Den nya standarden ISO 20121 beräknas bli klar i tid till OS i London 2012. Tills dess kommer SIS att delta i det internationella projektet för att utveckla standarden och även sprida kunskap om standarden till evenemangsföretag i Sverige och övriga Europa.

För mer information, var vänlig kontakta:
Bengt Rydstedt, SIS, 08-555 520 28, 070-742 06 02, bengt.rydstedt@sis.se
Joel Borg, presskontakt Luger/Live Nation, 08-578 679 16, 073-314 82 16, joel@luger.se

SIS är en del av det europeiska och globala nätverk som utarbetar internationella standarder. Genom att delta i standardiseringsarbetet kan svenska företag och organisationer påverka utformningen av standarder inom sin marknad. Standarder befrämjar handel över gränser och bidrar till att processer och produkter blir säkrare. SIS är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig sektor. SIS omsätter årligen cirka MSEK 200 och har 170 anställda. SIS arbetar inom och är medlem i de internationella standardiseringsorganisationerna CEN (europeisk) och ISO (global).