Fler blir chefer – men vad säger de?

S-kurva, empowerment och insourcing – begreppen inom management är många. Men är vi överens om vad vi menar? I takt med att allt fler får managementansvar blir det allt viktigare att reda ut begreppen. I SIS Förlags bok Management från A till Ö förklarar strategiexperterna Bengt Karlöf och Fredrik Helin Lövingsson vanligt förekommande begrepp och modeller.

Trenden är tydlig – organisationer förändras och ansvaret att leda, styra och utveckla en verksamhet delas ut till allt fler. Många kommer i kontakt med de begrepp och modeller som flitigt används för att beskriva de olika delarna i managementansvaret. Där andra fackspråk – som exempelvis juridik eller medicin – använder fackuttryck för att förenkla och effektivisera kommunikationen, försvåras kommunikationen inom management av att begreppen saknar allmänt kända definitioner.

– Det är intressant att se att även politiker anammar begrepp från managementvärlden när de beskriver sina ambitioner för Sverige, till exempel gick Socialdemokraterna nyligen ut med en affärsplan för Sverige. För att vi som lyssnar och är berörda ska förstå budskap från ledare på olika nivåer, behöver vi vara överens om vad begreppen betyder, sägerBengt Karlöf, strategiexpert på Bengt Karlöf Management AB.

Bengt Karlöf är verksam i Bengt Karlöf Management AB. Som en av Sveriges ledande strategiexperter är Bengt en uppskattad föreläsare vid seminarier, universitets- och ledarskapsutbildningar och har gett ut ett stort antal managementböcker, bland andra Strategins processer och verktyg och Managementhandboken.

Fredrik Helin Lövingsson är partner och managementkonsult i Karlöf Consulting. Han har i 15 år hjälpt företag att effektiviseras och utvecklas. Fredrik har tidigare gett ut böckerna Praktiskt strategiarbete och OmOrganisation.

Boken Management från A till Ö ger läsaren en snabb insikt i väsentliga begrepp och modeller. De 250 begreppsförklaringarna kan användas på alla nivåer, från koncernnivå och affärsenheter till projekt, funktioner och processer. Boken finns att köpa hos SIS Förlag till ett pris av 495 kronor.

Bengt Karlöf, Bengt Karlöf Management AB, tfn 0708-15 27 40,bengt@karlof.org
Fredrik Helin Lövingsson, Karlöf Consulting, tfn 0733-82 20 28, fredrik.lovingsson@karlofconsulting.se
Erika Messing, pressansvarig SIS, tfn 08-555 520 97, erika.messing@sis.se

SIS är en del av det europeiska och globala nätverk som utarbetar internationella standarder. Genom att delta i standardiseringsarbetet kan svenska företag och organisationer påverka utformningen av standarder inom sin marknad. Standarder befrämjar handel över gränser och bidrar till att processer och produkter blir säkrare. SIS är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig sektor. SIS omsatte 2011 MSEK 226 och har 200 anställda. SIS arbetar inom och är medlem i de internationella standardiseringsorganisationerna CEN (europeisk) och ISO (global).