Global standard ska ge bättre outsourcingavtal

Idag köper företag och organisationer ofta externa tjänster inom till exempel IT, rekrytering eller fastighetsskötsel. Nu startar arbetet med en ISO-standard som ska göra det enklare att komma överens om hur outsourcingavtal ska se ut. SIS, Swedish Standards Institute samlar nu svenska intressenter som vill vara med och påverka standarden.

En global standard kommer att bidra till att förbättra och kvalitetssäkra hela outsourcingprocessen.
Med outsourcing menas att ett privat företag eller en offentlig organisation köper externa tjänster inom områden utanför den egna kärnverksamheten. Det kan till exempel handla om IT-tjänster, fakturering, och kundkontaktcenter.

– Idag väljer företag och organisationer i alla storlekar och branscher att ”outsourca” delar av sin verksamhet och vi ser att tydligare överenskommelser kommer att minska risken för missförstånd och få samarbetet mellan beställare och leverantör att fungera bättre, säger Catarina Persson, projektledare på SIS.

I standardiseringsarbetet ligger fokus på bland annat terminologi och kontraktskrivning samt uppföljning och utvärdering. Målet är att förbättra kommunikationen mellan alla involverade parter.

– Standarden ska fungera som en vägledning både för de som offererar och genomför och för de som köper tjänsterna, säger Catarina Persson.

Standarden ska vara användbar för alla typer av organisationer, såväl privata som offentliga och oberoende av komplexitet, omfattning och varaktighet. Standarden kommer att omfatta olika faser och delar inom outsourcing och ge vägledning för organisationer och företag – både de som genomför tjänster och de som köper tjänster.

Företag, organisationer och myndigheter i alla branscher är välkomna att delta i standardiseringsarbetet. Den 4 april berättar vi mer på ett informationsmöte i SIS lokaler på Sankt Paulsgatan 6 i Stockholm.

Catarina Persson, projektledare SIS, 08-555 520 47, catarina.persson@sis.se
Erika Messing, pressansvarig SIS, 08-555 520 97, erika.messing@sis.se

SIS är en del av det europeiska och globala nätverk som utarbetar internationella standarder. Genom att delta i standardiseringsarbetet kan svenska företag och organisationer påverka utformningen av standarder inom sin marknad. Standarder befrämjar handel över gränser och bidrar till att processer och produkter blir säkrare. SIS är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig sektor. SIS omsatte 2010 MSEK 224 och har 180 anställda. SIS arbetar inom och är medlem i de internationella standardiseringsorganisationerna CEN (europeisk) och ISO (global).