Globalt arbete för djurskyddsfrågor

Nu startar ett globalt arbete för att förbättra djurskyddet inom hela livsmedelskedjan. Målet är att enas om ett system för hur företag och organisationer ska kunna hantera djurskyddsfrågor. Arbetet sker inom ISO, den globala standardiseringsorganisationen.

SIS, Swedish Standards Institute ska sammanställa ett svenskt svar på förslaget att utveckla ISO-standarder inom området djurskydd; ”Animal welfare management – requirements for organizations in the food supply chain”. Vi samlar nu svenska intressenter för att diskutera förslaget med avseende på både innehåll, föreslagen arbetstakt och avgränsningar.

Vi diskuterar också svenskt intresse av att aktivt delta i standardiseringsarbetet.  Standardiseringsförslaget har förberetts av ISO och Sverige har varit representerade genom bl a Jordbruksverket. Sverige, likt många andra länder, har redan relativt höga djurskyddskrav. Syftet med en ISO-standard är att skapa ett verktyg för att kunna höja lägstanivån hos handelsparter utanför Europa.

Möte på SIS, Sankt Paulsgatan 6, den 5 november kl.09:00-12:00.

För mer information och anmälan kontakta SIS projektledare Anna Furness-Lindén.

SIS är en del av det europeiska och globala nätverk som utarbetar internationella standarder. Genom att delta i standardiseringsarbetet kan svenska företag och organisationer påverka utformningen av standarder inom sin marknad. Standarder befrämjar handel över gränser och bidrar till att processer och produkter blir säkrare. SIS är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig sektor. SIS omsatte 2012 MSEK 243 och har 200 anställda. SIS arbetar inom och är medlem i de internationella standardiseringsorganisationerna CEN (europeisk) och ISO (global).