Globalt arbete för mer miljövänliga förpackningar

Mängden förpackningar ökar. Fler produkter finns i mindre portionsförpackningar och fler förpackningar går att återförsluta. Nu startar Sverige tillsammans med Kina ett globalt projekt som ska minska mängden förpackningsmaterial, reducera förpackningars miljöpåverkan och underlätta återvinning. Projektet drivs av SIS, Swedish Standards Institute med Rexam och Tetrapak som aktiva deltagare.

Sverige och Kina har fått i uppdrag av ISO, den globala standardiseringsorganisationen, att leda arbetet med globala standarder inom förpackningar och miljö. Europa har redan fungerande standarder som producenterna utgår ifrån och nu höjs röster för att samma tuffa krav ska gälla i hela världen. – Miljöfrågan är en utmaning för förpackningsindustrin. Det är stort fokus på effektiv materialanvändning och möjligheter till återvinning. Svenska företag insåg tidigt att standarder är ett bra verktyg för att uppnå miljömålen och därför är det roligt att vi i Sverige nu får chansen att driva dessa frågor globalt, säger Anders Linde från Rexam som kandiderar till ordförande i det internationella ISO-projektet. Rexam, tillsammans med Tetrapak, är initiativtagare till det helt nystartade projektet. Det globala arbetet kommer att utgå från de europeiska standarder och asiatiska riktlinjer för förpackningar och miljö som redan finns. – Att arbetet sker i nära samarbete med Kina, en starkt växande ekonomi med stora miljömässiga utmaningar framför sig, ökar våra möjligheter att ta fram standarder som verkligen bidrar till att minska förpackningars miljöpåverkan. Globala, enhetliga standarder underlättar dessutom handel, kortar ledtider och effektiviserar tillverkningen, säger Anders Linde. Projektet är öppet för alla intresserade företag och organisationer. Det första globala mötet hålls i Stockholm den 10–11 december 2009. För ytterligare information: Anders Linde, Director Environmental Affairs, tfn 070-5202168, anders.linde@aliaxion.com Stina Wallström, projektledare SIS, tfn 08-555 520 43, 070-449 95 79, stina.wallstrom@sis.se Erika Messing, pressansvarig SIS, tfn 08-555 520 97, 0709-48 06 74, erika.messing@sis.se