Glöm fikonspråket - skapa miljöbudskap som når fram

Miljökommunikation är för viktigt och efterfrågat för att bara skötas av miljöexperter. Det är dags att organisationer låter information om miljöarbetet och miljöpåverkan samspela med övriga budskap om verksamheten. Nu finns en ny bok från SIS Förlag som beskriver hur en organisation effektivt når ut med sina miljöbudskap.

Idag är miljöfrågan allas fråga. Ingen vinner på att information om miljöarbetet kommuniceras i egna kanaler och till egna målgrupper. I boken Miljökommunikation och hållbar utveckling - stärk ditt varumärke och skapa affärsnytta beskriver elva skribenter olika aspekter på lyckad miljökommunikation.

– Miljöarbetet är idag en integrerad del av alla verksamheter och ska paketeras därefter. Denna bok vänder sig därför till alla som arbetar med miljö, hållbar utveckling och kommunikation, och som vill stärka varumärket och skapa affärsnytta, säger Magnus Enell, Senior Advisor på Vattenfall Power Consultant samt redaktör och medförfattare till boken.

Boken tar upp exempel på hur man stärker affärsnyttan och varumärket, vilka kommunikationsvägar man kan och bör använda, hur olika generationer och intressenter funderar, agerar och reagerar, hur man kan hantera risker och katastrofer och på vilket sätt Global Reporting Initiative kan hjälpa till i miljökommunikationen. Boken tar också upp hur en organisation kan göra för att undvika vanliga fallgropar.

Magnus Enell har varit miljöchef på ITT Flygt och har en lång karriär bakom sig bland annat på IVL Svenska Miljöinstitutet, ÅF, ÖhrlingsPriceWaterhouseCoopers och internationella nätverk. Idag är Magnus kopplad till Vattenfall Power Consultant och är också adjungerad professor på Internationella Miljöinstitutet, Lunds Universitet.

Boken är ett verktyg som kan användas för att ta reda på om verksamheten är effektiv. Miljökommunikation och hållbar utveckling - stärk ditt varumärke och skapa affärsnytta finns tillgänglig hos SIS Förlag till ett pris av 495 kr exkl. moms.

Magnus Enell, Vattenfall Power Consultant, 070-587 87 02, magnus.enell@vattenfall.com

Victoria Jonsson, pressansvarig SIS, 070-266 87 26, victoria.jonsson@sis.se

SIS är en del av det europeiska och globala nätverk som utarbetar internationella standarder. Genom att delta i standardiseringsarbetet kan svenska företag och organisationer påverka utformningen av standarder inom sin marknad. Standarder befrämjar handel över gränser och bidrar till att processer och produkter blir säkrare. SIS är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig sektor. SIS omsätter årligen cirka MSEK 200 och har 170 anställda. SIS arbetar inom och är medlem i de internationella standardiseringsorganisationerna CEN (europeisk) och ISO (global).