Grönt OS i London tack vare ny standard

Olympiska spelen i London arrangeras med hänsyn till miljö, hälsa och säkerhet. Bakom arrangemanget finns en global ISO-standard för hållbara evenemang. Standarden går att använda vid allt från sportevenemang och konserter till mässor och konferenser. SIS, Swedish Standards Institute har drivit det svenska projektet.

Nu finns en ny global standard som visar hur arrangörer kan väva in miljöhänsyn och socialt ansvarstagande när de planerar sina evenemang. Det kan till exempel handla om effektiv energianvändning, val av transporter eller personalens anställningsformer.

– Standarden visar hur det med enkla medel går att göra stor skillnad. Både stora och små företag kan utgå från standarden och göra medvetna hållbara val om allt från sophantering till att maten är kravmärkt och lokalerna tillgängliga för alla, säger Niklas Birgetz, VD vid Sponsrings & Eventföreningen.

Några som redan använder standarden är Stockholms Kulturfestival och Ung08, Malmöfestivalen, Swedbank, Energikontoret i Mälardalen samt festivalen Peace & Love. Standarden är ett stöd för både arrangörer och deras leverantörer. Även myndigheter kan utgå från standarden i sitt arbete.

– Det är en stor hjälp för oss att det finns en internationell standard att utgå från i vårt uppdrag att förebygga olyckor. Det är bra att det finns en gemensam ”checklista” som till exempel beskriver hur säkra konserter eller sportevenemang kan planeras, säger Margareta Nisser Larsson projektledare på Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap.

SIS delar ut pris till ”Hållbart evenemang i Almedalen 2012”

Fredagen den 6 juli delar SIS ut ett pris till ett hållbart evenemang i Almedalen. Kriterierna i tävlingen bygger på standarden och deltar i juryn gör: Anna Linusson, VD, Håll Sverige Rent, Birgitta Asplund Hansen, Projektledare, Stockholm Stads Evenemangsavdelning, Niklas Birgetz, VD, Sponsrings & Eventföreningen och Bengt Rydstedt, Projektledare för Ledningssystem för hållbarhet vid evenemang SIS/TK 537. Nominera ditt evenemang på www.sis.se/nominera.

Standarden som finns att köpa hos SIS heter Ledningssystem för hållbarhet vid evenemang - Krav med tillämpningsanvisningar, (ISO 20121:2012).

För mer information:
Bengt Rydstedt, projektledare SIS, 08-555 520 28, 0707-42 06 02, bengt.rydstedt@sis.se
Niklas Birgetz, VD Sponsrings & Eventföreningen, 0707-82 68 16, niklas.birgetz@sefs.se
Margareta Nisser-Larsson, projektledare Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, 0703-78 79 95, margareta.nisser@msb.se
Erika Messing, pressansvarig SIS, 08-555 520 97, 0709-48 06 74, erika.messing@sis.se

SIS är en del av det europeiska och globala nätverk som utarbetar internationella standarder. Genom att delta i standardiseringsarbetet kan svenska företag och organisationer påverka utformningen av standarder inom sin marknad. Standarder befrämjar handel över gränser och bidrar till att processer och produkter blir säkrare. SIS är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig sektor. SIS omsatte 2011 MSEK 226 och har 200 anställda. SIS arbetar inom och är medlem i de internationella standardiseringsorganisationerna CEN (europeisk) och ISO (global).

Citat

Standarden visar hur det med enkla medel går att göra stor skillnad. Både stora och små företag kan utgå från standarden och göra medvetna hållbara val om allt från sophantering till att maten är kravmärkt och lokalerna tillgängliga för alla.
Niklas Birgetz, VD vid Sponsrings & Eventföreningen
Det är en stor hjälp för oss att det finns en internationell standard att utgå från i vårt uppdrag att förebygga olyckor. Det är bra att det finns en gemensam ”checklista” som till exempel beskriver hur säkra konserter eller sportevenemang kan planeras.