Hur mycket vatten slukar dina jeans? – Nytt projekt enas om global standard för vattenfotavtryck

Bristen på vatten är idag en akut miljöfråga. För att visa hur ett företag eller en produkt påverkar vattenresurserna i världen är det allt fler som rapporterar vattenförbrukningen – företagets water footprint eller vattenfotavtryck. Nu startar arbetet med en global standard för redovisning av vattenfotavtryck. SIS, Swedish Standards Institute samlar svenska intressen som vill vara med och påverka arbetet.

Varje produkt, projekt och organisation förbrukar vatten. Företag använder termen vattenfotavtryck för att rapportera volymen vatten som används i varje steg i en produkts livscykel – från vaggan till graven. – Från att ha varit en fråga för medvetna konsumenter och intresseorganisationer har vattenfrågorna nu hunnit ikapp företagen. Rapporteringen är inte bara intressant för produkter som i sig själva innehåller stora mängder vatten, utan även för produkter som är beroende av vatten i tillverkningsprocessen. Att redovisa vattenfotavtryck är ett sätt att visa hur ett företag eller en produkt påverkar vattenresurserna i världen, säger Anneli Rafiq, projektledare på SIS. Nu startar ett globalt arbete för att enas om vilka definitioner och kriterier som ska gälla för redovisning av vattenfotavtryck. Idag redovisar företag sin vattenförbrukning på olika sätt och en global standard kommer att öka trovärdigheten i rapporteringen och göra det enklare att jämföra olika företags uppgifter. – Allt fler företag redovisar sin vattenförbrukning och även om Sverige lokalt har tillräckliga vattenresurser är det viktigt för svenska företag med internationell verksamhet att redovisa sin sammanlagda vattenförbrukning vid produktion utomlands. Det kan gälla processindustri och vattenverk lika väl som produktion av kläder och mat som är beroende av vattenslukande grödor*, säger Anneli Rafiq. Standarden för vattenfotavtryck kommer att ingå i standardserien för miljöledning, ISO 14000. Svenska företag och organisationer är välkomna att påverka standarden genom att engagera sig i den svenska kommittén. Det första internationella mötet hålls den 19-21 november 2009 på IVL i Stockholm. För ytterligare information: Anneli Rafiq, projektledare SIS, 08-555 520 52, anneli.rafiq@sis.se Erika Messing, pressansvarig SIS, 08-555 520 97, 0709-48 06 74, erika.messing@sis.se *Siffror från Världsnaturfonden WWF visar att det går åt ca 140 liter vatten för att tillverka de olika ingredienserna i en kopp kaffe och ca 9000 liter vatten för att producera ett par jeans.