Hur stort socialt ansvar tar din organisation? Ny bok beskriver praktiskt arbete enligt vägledningen ISO 26000

Kunder, medarbetare och konsumenter väljer företag och organisationer som tar ansvar. Alla verksamheter vinner på att strukturera sitt hållbarhetsarbete. Snart finns en global vägledning för socialt ansvar som 91 nationer står bakom och som alla typer av organisationer kan använda, standarden ISO 26000. I den första boken om ISO 26000 beskrivs hur riktlinjerna kan användas i praktiken. Boken heter Vårt gemensamma ansvar och ges ut av SIS Förlag.

Den globala standarden för socialt ansvarstagande har utvecklats i ett unikt projekt där 91 nationer och över 400 experter från olika intresseområden har deltagit och bidragit utifrån olika perspektiv. Standarden lanseras i sin helhet nästa år. – Standarden för socialt ansvarstagande, ISO 26000, definierar begreppet och blir en gemensam referenspunkt för vad ansvaret kan och bör innefatta i praktiken. Vi märker att det finns ett stort intresse och ett behov av stöd för att förtydliga vad socialt ansvartagande handlar om och få hjälp med att komma igång med arbetet, säger Staffan Söderberg, Chef Företagssamarbeten Världsnaturfonden WWF och vice ordförande i det globala standardiseringsprojektet. Boken innehåller praktiska exempel från några av de organisationer som redan påbörjat arbetet med socialt ansvarstagande i enlighet med vägledningen ISO 26000. Skribenter är Sandra Atler från Epcat Sverige, Per Erik Boivie från Boivie Arbetsplatsutveckling, Jens Henriksson från Sveriges Konsumenter, Karin Holmquist från Atlas Copco, Anna Linusson från Stockholms läns landsting och Staffan Söderberg från Världsnaturfonden WWF. Boken Vårt gemensamma ansvar – så guidar ISO 26000 din verksamhet mot hållbar utveckling finns tillgänglig hos SIS Förlag till en kostnad av 395 kronor. Standarden IS0 26000 • ger konkret vägledning till hur en organisation ska agera för att ta socialt ansvar • samlar många andra internationella initiativ; FN, WHO, GRI med flera är med i arbetet • bygger på sju grundprinciper som inkluderar ansvar för inverkan på samhälle och miljö, transparens i beslut och aktiviteter som påverkar andra, etiskt beteende samt respekt för lagar, internationella normer och mänskliga rättigheter. www.iso26000.se För ytterligare information: Staffan Söderberg, Chef Företagssamarbeten WWF, 08-624 74 16, staffan.soderberg@wwf.se Bengt Rydstedt, projektledare SIS, 08-555 520 28, 0707-42 06 02, bengt.rydstedt@sis.se Johan Lundberg, produktansvarig SIS Förlag, 08-555 523 33, johan.lundberg@sis.se Erika Messing, pressansvarig SIS, 08-555 520 97, 0709-48 06 74, erika.messing@sis.se