Kortspel engagerar personalen i hållbarhet

Att engagera medarbetarna är A och O för att lyckas med hållbarhetsarbetet. Och nu är det bara att sätta igång. Med det nya Hållbarhetsspelet ställs deltagarna inför olika dilemman och får själva sätta ord på vad samhällsansvar innebär i praktiken. Spelet bygger på den globala standarden för socialt ansvarstagande, ISO 26000.

– Vi ser att de organisationer som lyckats med sitt hållbarhetsarbete har fokuserat på att få medarbetarna med sig. Först då blir arbetet trovärdigt, säger Kristina Sandberg, verksamhetsområdeschef på
SIS, Swedish Standards Institute.

Hållbarhetsspelet är ett kortspel där spelarna får följa ett fiktivt företag och lösa etiska dilemman utifrån olika roller som t ex vd:n Victor, kommunikatören Xavier eller hållbarhetschefen Hedwig. Genom detta skapas en förståelse inför komplexiteten i de utmaningar som företag ställs inför i sitt hållbarhetsarbete, inte minst internt. Spelarna får med hjälp av ISO 26000 utforska frågor som:

• Hur skulle du reagera om du fick höra att er inköpschef tagit emot dyrbara gåvor från leverantörer?
  • Kan arbetsgivaren beordra deltidsarbetande personal övertidsarbete inför en pressad deadline?
  • Räcker det med att klimatkompensera om CO2-utsläpp är företagets värsta miljörisk?

Hållbarhetsspelet produceras av kommunikationsbyrån WonderWorld Sustainability Communications i samarbete med SIS.

– Det finns ett stort behov av konkreta verktyg som engagerar medarbetarna i hållbarhetsfrågor. Hittills har företag producerat hållbarhetsrapporter och annan extern kommunikation, men detta räcker inte. Många upplever även att sociala och etiska frågor mest handlar om leverantörsfrågor och vi vill peka på de här frågornas betydelse i ett svenskt sammanhang, säger Ruth Brännvall på WonderWorld.

Spelet lanseras på SIS Perspektivdagen idag den 10 maj och spelas för första gången på Radisson Blu Strand Hotell i Stockholm den 14 maj. Läs mer om spelet på www.hallbarhetsspelet.se och köp det på www.sis.se/hallbarhetsspelet.

Kristina Sandberg, verksamhetsområdeschef SIS, 08-555 520 61, kristina.sandberg@sis.se
Ruth Brännvall, WonderWorld Sustainability Communications, 073-321 10 06, ruth.brannvall@wowocom.com
Erika Messing, pressansvarig SIS, 08-555 520 97, 0709-48 06 74, erika.messing@sis.se

SIS är en del av det europeiska och globala nätverk som utarbetar internationella standarder. Genom att delta i standardiseringsarbetet kan svenska företag och organisationer påverka utformningen av standarder inom sin marknad. Standarder befrämjar handel över gränser och bidrar till att processer och produkter blir säkrare. SIS är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig sektor. SIS omsatte 2011 MSEK 226 och har 200 anställda. SIS arbetar inom och är medlem i de internationella standardiseringsorganisationerna CEN (europeisk) och ISO (global).

Citat

– Vi ser att de organisationer som lyckats med sitt hållbarhetsarbete har fokuserat på att få medarbetarna med sig. Först då blir arbetet trovärdigt.
Kristina Sandberg, verksamhetsområdeschef på SIS, Swedish Standards Institute.
– Det finns ett stort behov av konkreta verktyg som engagerar medarbetarna i hållbarhetsfrågor. Hittills har företag producerat hållbarhetsrapporter och annan extern kommunikation, men detta räcker inte. Många upplever även att sociala och etiska frågor mest handlar om leverantörsfrågor och vi vill peka på de här frågornas betydelse i ett svenskt sammanhang.
Ruth Brännvall på WonderWorld