Ny global standard för varumärkesvärdering

Stora resurser investeras i varumärken. Utmaningen är att det idag finns olika förhållningssätt till hur varumärken ska värderas och att det ofta är otydligt vad som egentligen påverkar värdet. Nu har ett standardförslag tagits fram i syfte att öka transparensen och kvaliteten på värderingar av varumärken.

Standarden förväntas underlätta inom varumärkesvärdering i samband med företagsköp och tvister, vid framtagandet av bolagens årsredovisningar och vid analys av börsnoterade företag. Med standarden kommer det bli enklare att beställa, jämföra och förstå varumärkesvärderingar över hela världen. Ett slutligt förslag av standarden är nu klart och ska ut på remiss globalt. Standarden tar upp tre aspekter som ska beaktas vid en varumärkesvärdering; det juridiska skyddet, intressenterna och deras uppfattning av varumärket samt de finansiella aspekterna. – SIS har skapat en neutral plattform där deltagare med ledande expertis inom olika aspekter av varumärkesvärdering mötts och enats om en gemensam hållning i standardiseringsarbetet. Det svenska arbetet har varit mycket uppskattat inom ISO. SIS arbetsgrupp har haft en stor inverkan på innehållet i den kommande standarden, säger Henning Törner, projektledare på SIS. – Detta är en efterfrågad standard. Den främsta nyttan är att vi nu äntligen kommer ha tillgång till gemensamma globala riktlinjer och därmed jämförbara varumärkesvärderingar, säger Jan Treffner, chef för avdelningen för immateriella tillgångar hos Pricewaterhouse Coopers och ordförande i den svenska arbetsgruppen. De svenska experter som varit med och påverkat innehållet i standarden kommer från Sveriges Informationsförening, Allies in Business & Brands, Bergenstråhle & Lindvall, CFI Group, Essen International, Handelshögskolan i Stockholm, FAR SRS, Grant Thornton Sweden, Lynxeye, Volvo, Vasakronan, Manpower samt PricewaterhouseCoopers. För mer information: Jan Treffner, PricewaterhouseCoopers,ordf. i den svenska arbetsgruppen, 08-555 335 15, jan.treffner@se.pwc.com Henning Törner, projektledare SIS, 08-555 521 64, henning.torner@sis.se Victoria Jonsson, pressansvarig SIS, 0702-66 87 26, victoria.jonsson@sis.se