Ny handbok gör det enklare att enas om modeller och ritningar för anläggning

Det är många parter som samarbetar i ett byggprojekt och därför behövs gemensamma riktlinjer för digitala modeller, ritningar och andra bygghandlingar. Nu ger SIS Förlag ut en ny utgåva av handboken Bygghandlingar 90, Del 7, Redovisning av Anläggning som beskriver hur man gör ritningar i CAD som är anpassade till standarder och andra referensverk.

I alla byggprojekt behövs enhetliga ritningar, gemensamma termer och begreppsdefinitioner. Nu finns en handbok som ”rensar upp i röran” och beskriver vad som behövs för att lyckas med sina CAD-modeller och ritningar.

– Projektörer av anläggningar har länge haft för många riktlinjer att ta hänsyn till när tar fram ritningar. Nu har vi samlat de definitioner och referenser som behövs på ett ställe. Den nya handboken är ett försök att ge struktur i röran av riktlinjer för digitala anläggningsmodeller och ritningar, säger författaren till handboken Klas Eckerberg, landskapsarkitekt på Bjerking.

Handboken ger anvisningar som förenklar CAD-arbetet för alla typer av anläggningar: vägar, järnvägar, spårvägar, gator, torg, parker, bostadsgårdar och så vidare. Det handlar bland annat om hur digitala modeller ska kodas på ett bra sätt, till exempel för att ge namn till CAD-lager. Huvudförfattare till boken är Klas Eckerberg, landskapsarkitekt LAR/MSA och agronomie doktor. Han arbetar som projektör, lärare och forskare, med speciell inriktning mot datorstödd projekteringsmetodik.

Den nya utgåvan av Bygghandlingar 90, del 7, Redovisning av Anläggning(länk) från SIS Förlag beskriver termer och begreppsdefinitioner för digitala modeller i CAD, och hur ritningar för anläggning ska utformas. Rekommendationerna är anpassade till referensverk som AMA Anläggning, BSAB och ritningsnumreringsstandarden SS 32271. Arbetet har gjorts i nära samarbete med Trafikverket.

Exempel från boken, CAD-mallar och andra digitala verktyg kommer att läggas upp på Bygghandlingar90.se. Boken finns tillgänglig hos SIS Förlag till ett pris av 1295 kronor.

Klas Eckerberg, landskapsarkitekt LAR/MSA, 018-65 12 52, klas.eckerberg@bjerking.se
Henrik Winlund, produktansvarig SIS, 08-555 523 02, henrik.winlund@sis.se

Erika Messing, pressansvarig SIS, 08-555 520 97, erika.messing@sis.se

SIS är en del av det europeiska och globala nätverk som utarbetar internationella standarder. Genom att delta i standardiseringsarbetet kan svenska företag och organisationer påverka utformningen av standarder inom sin marknad. Standarder befrämjar handel över gränser och bidrar till att processer och produkter blir säkrare. SIS är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig sektor. SIS omsatte 2010 MSEK 224 och har 180 anställda. SIS arbetar inom och är medlem i de internationella standardiseringsorganisationerna CEN (europeisk) och ISO (global).