Ny standard gör miljörapporter mer jämförbara

Många företag gör miljörapporter och hållbarhetsredovisningar. Men det saknas en gemensam standard som ger företagen vägledning om hur de ska ta fram informationen. Nu börjar ett internationellt standardiseringsarbete inom ISO som ska leda till mer jämförbara miljörapporter. SIS, Swedish Standards Institute, ansvarar för den svenska arbetsgruppen.

Allt fler företag och organisationer arbetar med att ta fram miljöinformation. Det kan vara miljörapporter eller hållbarhetsredovisningar, som sedan används som beslutsunderlag. Men det är ofta svårt och kostsamt att ta fram informationen, eftersom det saknas standarder som talar om hur informationen ska systematiseras. En ny standard är nu på väg, efter ett svenskt initiativ. Raul Carlson från forsknings- och utvecklingsföretaget Viktoriainstitutet är ordförande i det internationella sekretariatet och den svenska arbetsgruppen. – Det här blir en guide för alla som arbetar med miljörapporter. Företag och organisationer får tydligare veta vad de egentligen behöver göra för att nå upp till kraven, säger han. Den nya standarden får också effekter för konsumenterna, enligt Raul Carlson. – Det blir tryggare för konsumenterna eftersom de kan vara mer säkra på att olika utlåtanden är baserade på samma grunder. Det blir helt enkelt mer jämförbart. Den nya standarden beräknas vara färdig i mitten av nästa år. Standarden ger vägledning om hur kvantitativ miljöinformation ska arbetas fram i en organisation. – Tydlig vägledning kan leda till mer framgångsrik miljökommunikation. Det är viktigt att alla som vill vara med och påverka den nya standarden är med i ett tidigt skede av arbetet, säger Anneli Rafiq, projektledare på SIS. För ytterligare information: Raul Carlson, ordförande i arbetsgruppen, 070-485 65 63, raul.carlson@viktoria.se Anneli Rafiq, projektledare SIS, 08-555 520 52, anneli.rafiq@sis.se Erika Messing, pressansvarig SIS, 08-555 520 97, 0709-48 06 74, erika.messing@sis.se