Nya ISO 9001 gynnar alla branscher

Nu är nya ISO 9001 på svenska här. ISO 9001 är en världsstandard som används av allt från enmansföretagare till stora koncerner. Med tiden har den blivit ett kvalitetsverktyg för både tillverknings- och tjänsteföretag inom alla branscher.

– Den nya utgåvan har blivit ett vassare verktyg för ledningen att styra sin verksamhet med och få verklig nytta av sitt ledningssystem. Den har blivit mer anpassad till tjänsteföretag och tydligheten har ökat gällande t.ex. högsta ledningens ansvar och processinriktning. Men det grundläggande syftet med standarden, att uppfylla kund- och författningskrav samt öka kundtillfredsställelsen, har inte förändrats, säger Tina Bohlin, projektledare på SIS.

Den engelska versionen publicerades i september och nu finns alltså den svenska översättningen från SIS, Swedish Standards Institute klar. Deltagare från SIS kommitté för kvalitetsledning, från många olika typer av organisationer och branscher, har lagt ner mycket tid och engagemang för att få den svenska översättningen att bli så lättillgänglig och förståelig som möjligt.

Övergångsperioden för alla organisationer som ska omcertifiera sig enligt de nya kraven är tre år.

Läs mer och ladda ned den översatta standarden här: http://www.sis.se/standard/std-8016642

Kontakta SIS Projektledare Tina Bohlin, 073-679 26 42.
Pressansvarig SIS, Emelie Robertsson, 0704-26 05 91.

SIS är en ideell organisation som projektleder experter från olika branscher som vill utveckla standarder tillsammans inom sin bransch. Vi säljer också standarder, utbildningar och rådgivning. SIS är en del av det europeiska (CEN) och globala (ISO) nätverk som utarbetar internationella standarder. Standarder främjar handel över gränser och bidrar till att processer och produkter blir säkrare. SIS är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig sektor. SIS omsatte 2014 MSEK 240 och har cirka 170 anställda.