Oklart ansvar leder till elolyckor

​Vi använder el dagligen, till produktion, kommunikation, leksaker med mera. Det är effektivt men innebär risker som kan leda till olyckor. När en allvarlig olycka inträffar visar det sig ofta att ansvaret är oklart. Är det installatören, fastighetsbolaget eller kanske verksamhetschefen som har ansvaret för att elen är så säker som vi kan förvänta oss? Handboken Elansvar från SIS Förlag reder ut begreppen.

Det är mycket att hålla reda på för den som arbetar med el. Men även många andra behöver hålla koll på vad den omfattande ellagstiftningen innebär. Förutom att den som utför eller reparerar elinstallationer har ett ansvar, har även den som använder el i sin verksamhet eller har någon form av elanläggning ett ansvar för att elen fungerar som den ska.

– Det är inte tillräckligt tydligt i många organisationer vem som har ansvaret för att ellagstiftningen efterlevs. Vi vill visa att kunskapsbristen kan leda till olyckor och det förväntas att näringsidkare och verksamhetschefer förstår hur de ska agera till exempel genom att delegera arbetsuppgifter, säger Lars Kilsgård som är elinspektör.

– Kunskapsbristen är stor och vi vill medvetengöra ellagstiftningens skyldigheter inom de olika ansvarsområdena. Många chefer, såväl inom det privata näringslivet som inom kommuner och landsting är huvudansvariga för att elsäkerheten inom deras respektive verksamheter och att ingen kommer till skada, säger Mats Jonsson konsult och elsäkerhetsexpert.

Boken beskriver förutom de fyra ansvarsområden som finns i ellagstiftningen även vilka huvudpersonerna är och vilket ansvar de har. Författarna tar även upp ett antal rättsfall som belyser ansvarsfrågan.

– Vem har till exempel ansvaret om en medarbetare skadas när han ska sätta upp en julbelysning eller om en hyresgäst skadas när en handdukstork blir strömförande? Det här är verkliga exempel på allvarliga skador som hade kunnat undvikas om verksamhetschefer och fastighetsägare kände till sitt ansvar, fortsätter Mats Jonsson.

Boken Elansvar från SIS Förlag förklarar innehållet i ellagstiftningens olika ansvarsområden och hur man skapar en bra säkerhetskultur i en organisation. Den vänder sig till alla som använder, underhåller eller reparerar elanläggningar men även till dem som äger eller förvaltar en anläggning, till exempel en fastighet, ett sjukhus, en förskola eller en fabrik.

Mats Jonsson, konsult Eltrygg Miljö AB, 0707-29 38 07, mats@eltrygg.se
Lars Kilsgård, elinspektör, 0733-30 95 17
Erika Messing, pressansvarig SIS, 08-555 520 97, erika.messing@sis.se

SIS är en del av det europeiska och globala nätverk som utarbetar internationella standarder. Genom att delta i standardiseringsarbetet kan svenska företag och organisationer påverka utformningen av standarder inom sin marknad. Standarder befrämjar handel över gränser och bidrar till att processer och produkter blir säkrare. SIS är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig sektor. SIS omsatte 2009 MSEK 220 och har 180 anställda. SIS arbetar inom och är medlem i de internationella standardiseringsorganisationerna CEN (europeisk) och ISO (global).