Okunskap bakom farliga maskiner – Ny bok visar vägen till en säkrare arbetsplats

Många olyckor på våra arbetsplatser sker på grund av slarv med säkerheten. Ett sätt för företag att förbättra arbetsmiljön och bli bättre på att hantera risker är att utgå från kraven i Maskindirektivet. Nu ger SIS Förlag ut en handbok med frågor och svar om säkerhetskraven i Maskindirektivet.

Nu ökar säkerhetskraven inom industrin. I det senaste Maskindirektivet från EU är det väldigt tydligt att företag ska ha ett systematiskt arbetssätt för att förebygga olyckor. Säkerhetskraven i direktivet ligger också till grund för de säkerhetsstandarder som maskintillverkare behöver följa för att CE-märka sina produkter. CE-märket talar om att maskinen uppfyller säkerhetskraven och att tillverkaren har gjort en riskanalys för att försäkra sig om att maskinen är säker. Nu finns en handbok som gör det enklare att förstå och följa Maskindirektivet.

– Det finns fortfarande alltför många farliga maskiner på våra arbetsplatser och kunskapen om maskinsäkerhetsfrågor är för låg. Därför är det positivt att Maskindirektivet så tydligt fokuserar på säkerhetsfrågor, säger Matz Lenner, professor vid Högskolan i Gävle och författare till den nya handboken.

Maskindirektivet är viktigt för industrin eftersom maskiner behöver vara CE-märkta för att få säljas på den europeiska marknaden. Det senaste direktivet trädde i kraft den 20 december 2009 och den nya handboken Maskindirektivet: 101 frågor och svar tar upp de vanligaste frågorna som kommit upp sedan införandet.

Boken svarar på frågor om till exempel ansvarsfördelning mellan konstruktörer och tillverkare och vilket direktiv en tillverkare ska välja om det finns flera tillämpliga. Förutom frågor och svar förklarar boken innehållet i direktivet på ett enkelt sätt och tar upp checklistor som hjälper till att minimera olycksrisken på en arbetsplats. Handboken finns tillgänglig hos SIS Förlag till en kostnad av 695 kronor.

Matz Lenner, professor vid Högskolan i Gävle, 026-64 50 01, matz.lenner@hig.se
Erika Messing, pressansvarig SIS, 08-555 520 97, erika.messing@sis.se