Så får företag bättre service av kommuner

I en kommun finns ofta en funktion som kallas ”företagslots”. Tanken är att företagare ska få samma stöd oavsett vilken avdelning eller person på kommunen som först kontaktas. Nu finns en svensk standard för hur företagslotsningen ska fungera i praktiken och vilken kompetens lotsarna ska ha. Bakom standarden står representanter från såväl de tre storstadsregionerna som ett flertal mindre kommuner runt om i landet.

Det handlar om att skapa ett bra företagsklimat. När det går snabbare att få svar blir det enklare att som företagare driva sin verksamhet framåt.

– När företagslotsning fungerar bra innebär det förutom ett förändrat arbetssätt även en förändring i synsätt hos kommunen. Så begreppet företagslots beskriver både en process för samordning och en organisationskultur där företagaren ska kunna välja väg in i kommunen och ändå få ett samordnat stöd, säger Malin Albertsson, turism- och informationschef i Hultsfreds kommun och ordförande i SIS standardiseringsarbete.

Standarden ger bättre koll på vilken service en kommun ska erbjuda ett företag

– För många kommuner är det här ett nytt sätt att bemöta företag och då är standarden ett stöd för att få till samordningen och se över den kompetens som behövs. Det har varit ett intressant arbete att få till en gemensam processbeskrivning och nästa steg blir att ta fram ett underlag för certifiering av kommunal företagslotsning, säger Åsa Wikström, projektledare på SIS, Swedish Standards Institute.

Standarden beskriver:

• hur kommunledningen ska arbeta
  • hur företagslotsning som process ska fungera i praktiken
  • vilken kompetens personalen ska ha

De som varit med och arbetat fram standarden är: Business Region Göteborg, Hultsfreds kommun, Helsingborg Business Region, Högsby kommun, Löwenbergs SKF, Sigtuna kommun, Stockholm Business Region, Upplands Bro kommun, Varbergs kommun, Örebro kommun och Östhammars kommun.

Standarden heter Kommunal företagslotsning – ledning, process och personal, SS 884000 och finns att köpa hos SIS, Swedish Standards Institute.

För mer information:
Malin Albertsson, turism- och informationschef i Hultsfreds kommun, 0495-24 08 33, malin.albertsson@hultsfred.se
Åsa Wikström, projektledare SIS, 08-555 521 29, asa.wikstrom@sis.se
Erika Messing, pressansvarig SIS, 08-555 520 97, erika.messing@sis.se

SIS är en del av det europeiska och globala nätverk som utarbetar internationella standarder. Genom att delta i standardiseringsarbetet kan svenska företag och organisationer påverka utformningen av standarder inom sin marknad. Standarder befrämjar handel över gränser och bidrar till att processer och produkter blir säkrare. SIS är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig sektor. SIS omsatte 2011 MSEK 226 och har 200 anställda. SIS arbetar inom och är medlem i de internationella standardiseringsorganisationerna CEN (europeisk) och ISO (global).

Citat