Så tar du socialt ansvar - Social Responsibility Day, 13 oktober 2009

Nästa år är den färdig. Den globala standard för socialt ansvarstagande som 91 nationer står bakom och som alla organisationer kan använda. Standarden ISO 26000 är den enda vägledning en organisation behöver för att strukturera sitt hållbarhetsarbete. På Social Responsibility Day den 13 oktober beskriver talarna hur arbetet går till i praktiken. SIS, Swedish Standards Institute leder det globala ISO 26000-projektet.

Nu närmar det sig verkligen. Fyra års arbete med många möten och långa diskussioner har resulterat i en tydlig och användbar vägledning för socialt ansvarstagande. – Standarden är just nu ute för omröstning hos ISO:s medlemsländer vilket innebär att de svenska remissinstanserna snart får möjlighet att säga sitt. Intresset är stort och Social Responsibility Day är ett tillfälle att få reda på hur riktlinjerna kan användas i praktiken, säger Bengt Rydstedt, projektledare på SIS. Tid: Tisdagen den 13 oktober 2009, kl. 09:15-17:00 (mingel fram till kl. 19:00) Plats: Hotel Rival, Mariatorget 3, Stockholm Program: Information om program och talare hittar du på www.srday.se Social Responsibility Day arrangeras av SIS tillsammans med tidningen Miljöaktuellt. Standarden för socialt ansvarstagande, ISO 26000 • ger konkret vägledning för socialt ansvarstagande • bygger på principer som ansvar för inverkan på miljö och samhälle, transparens i beslut och aktiviteter som påverkar andra, etiskt beteende samt respekt för lagar, internationella normer och mänskliga rättigheter • baseras på en rekordstor internationell intressentdialog, där näringslivet medverkar tillsammans med myndigheter, ideella organisationer och fackföreningar ISO 26000 i siffror: • över 600 experter från 91 nationer och • 42 internationella samarbetsorganisationer • har i fyra år arbetat med standarden som blir färdig år 2010 www.iso26000.se För ytterligare information: Bengt Rydstedt, projektledare SIS, tfn 08-555 520 28, 0707-42 06 02, bengt.rydstedt@sis.se Erika Messing, pressansvarig SIS, tfn 08-555 520 97, 0709-48 06 74, erika.messing@sis.se