SIS i Almedalen - Socialt ansvar, hållbarhet och tillgänglighet

Standarder kan bidra till en mer hållbar samhällsutveckling. I Almedalen arrangerar SIS, Swedish Standards Institute fyra seminarier på temat hållbarhet. Med intressanta talare och i paneldebatter diskuterar vi standarder som verktyg för en hållbar verksamhets- och samhällsutveckling. Moderator är journalisten Pelle Thörnberg.

Datum: onsdag 7 juli
Plats: Donnerska huset, Donners Plats, Visby

09:30-11:00
ISO 26000 sätter en ny standard för socialt ansvarstagande – är världen redo?
Hur kommer den nya globala standarden för socialt ansvarstagande att påverka företag, organisationer och offentlig sektor? Svarar din organisation upp mot nya krav och kan hantera hoten mot miljö och mänskliga rättigheter? ISO 26000 publiceras hösten 2010. I panelen sitter bland annat IKEA, Stockholms läns landsting och WSP.

11:30-13:00
Lunchseminarium: Är ditt Almedalsevent hållbart?
Hur skapas långsiktigt hållbara och tillgängliga evenemang? Tips och idéer från den kommande globala standarden för hållbarhet vid evenemang. Hur kan vi göra attraktiva evenemang som är hållbara, säkra och tillgängliga för fler? Träffa bland andra Stockholms Idrotts- och kulturborgarråd Madeleine Sjöstedt och representanter från Bodén & Co och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

13:30-14:30
Påverka hållbarhetsarbetet i din kommun – mot ett ledningssystem för hållbar utveckling
Hur kan du på bästa sätt arbeta med hållbarhetsfrågor inom en kommun eller ett landsting? Vi diskuterar framgångsfaktorer och utmaningar för hållbarhetsarbetet och den kommande vägledningsstandarden. Lyssna till representanter från bland andra "Ett hållbart Huddinge", Göteborgs stad och Sveriges Kommuner och Landsting.

15:00-16:00
Tillgänglighet är en förutsättning för hållbarhet och god kvalitet
Varför kan inte det som produceras användas av alla? Genom att göra rätt från början och tänka in allas olika och varierande funktionsförmåga i det som planeras, beställs och utformas, kan vi tillsammans skapa ett hållbarare och tillgängligare samhälle. Träffa bland andra representanter från Handisam, DHR och Handikappförbunden.

Olle Axenborg, informationschef SIS, 08-555 520 19, 073-383 70 70, olle.axenborg@sis.se
Erika Messing, pressansvarig SIS, 08-555 520 97, 070-948 06 74, erika.messing@sis.se