Standard ger säkrare ”molntjänster”

En viktig utveckling inom IT-området handlar om att allt mer datakraft kommer att finnas på nätet, i det som kallas Molnet (Cloud Computing). SIS, Swedish Standards Institute startar ett projekt för att vara med och påverka den internationella standardiseringen kring ”Molnet”. Cloudmore, Ecru Consulting, IBM, Microsoft, NEC Scandinavia och Sine Qra Solutions är med i arbetet från början och fler intressenter är välkomna att delta.

SIS startar ett svenskt forum för att definiera begrepp och utveckla standarder inom området ”molntjänster”. Standarder som kommer att driva utvecklingen framåt och underlätta användningen av de nya tjänsterna. Inom ISO pågår samtidigt förberedelser för internationell standardisering kring Cloud Computing och den svenska projektgruppen förbereder sig för att vara med och påverka arbetet vid det första internationella mötet i Kina den 12-14 maj. Nya begrepp väcker behovet av standardisering. I och med att Molnet och allt som rör begreppet är relativt nytt saknas bland annat en överenskommen terminologi. Det är viktigt att de som köper respektive levererar tjänster kan förstå varandra. Gemensamma standarder underlättar upphandling och användning av ”molntjänster” och minskar risken för problem med säkerhet, juridik och interoperabilitet. – Diskussionerna i den svenska expertgruppen handlar om vilka ämnen vi ska fokusera på i det internationella arbetet. Arbetet med att definiera terminologin och ensa begreppen är en viktig uppgift för att skapa trygghet och öka tillförlitligheten hos såväl konsumenter som producenter. Vårt arbete kan också bidra till att profilera Sverige som en viktig IT-nation internationellt, säger Anders Kingstedt, vd på Ecru Consulting. – Molnet kommer att få stora konsekvenser för sättet att hantera IT. Därför är det viktigt att alla från IT- och hårdvaruleverantörer till distributörer och slutkunder får vara med och påverka det internationella arbetet kring en standardisering, säger Patrick Lindén, projektledare på SIS. Arbetet drivs i en öppen process där alla intressenter är välkomna att delta. Nästa möte på SIS är den 7 april. För ytterligare information: Anders Kingstedt, vd Ecru Consulting, 0702-72 03 04, anders.kingstedt@ecru.se Patrick Lindén, projektledare SIS, 08-555 521 56, 070-495 89 06, patrick.linden@sis.se Erika Messing, pressansvarig SIS, 08-555 520 97, 0709-48 06 74, erika.messing@sis.se