Thomas Idermark ny VD för SIS, Swedish Standards Institute

Styrelsen för SIS, Swedish Standards Institute, har utsett Thomas Idermark till ny VD. Han kommer närmast som VD från SKL Kommentus. Tidigare har Thomas Idermark arbetat inom industrin men också under lång tid inom bank och finans. Han har även arbetat som managementkonsult. Thomas Idermark tillträder i februari/mars 2015.

– Vi är mycket glada att vi har kunnat knyta Thomas Idermark till SIS. Vi har haft högt ställda krav på den nye VD:n, vilket har gjort att rekryteringsprocessen har dragit ut något på tiden. Men nu är vi i mål och vi är mycket nöjda med resultatet, säger Jan Byfors, styrelseordförande i SIS.

– Det ska bli stimulerande att få vara med och vidareutveckla standardiseringsverksamheten inom SIS. Allt tyder på att standarder inom olika områden kommer att få en allt större betydelse både nationellt, internationellt och inom nya framväxande områden som till exempel välfärdssektorn, säger Thomas Idermark.

Presskontakt på SIS:
Niki Westerberg

T.f. kommunikations- och marknadschef
niki.westerberg@sis.se

Högupplöst bild på Thomas Idermark finns här:

SIS projektleder experter från olika branscher som vill utveckla standarder. De möts hos oss för att hitta gemensamma lösningar, som bidrar till innovationer och underlättar handel och export. Våra kunder kommer från privat och offentlig sektor. Vi tar till vara deras intressen genom att representera Sverige i de internationella standardiseringsorganisationerna CEN och ISO. Standardisering bidrar till den svenska samhällekonomin med 25 miljarder kronor ­– per år.
SIS är en ideell organisation med 150 medarbetare och har en omsättning på 245 miljoner kronor per år. Utöver att driva standardiseringsprojekt, säljer vi bland annat standarder, utbildningar och rådgivning.