Tre slutnominerade till utmärkelsen ”Hållbart evenemang i Almedalen 2012”

Den 6 juli delar SIS, Swedish Standards Institute ut ett pris till ett hållbart evenemang i Almedalen. Priset delas ut till en arrangör som visar ett genomtänkt koncept som tar ansvar både för påverkan på miljön och sociala och ekonomiska aspekter.

Nu finns en ny global standard för hållbarhetsarbete kopplat till evenemang. Standarden kan användas brett, till allt från OS-arrangemang till företagsseminarier eller aktiviteter i Almedalen. Den 6 juli delar SIS ut ett pris till ett evenemang i Almedalen som är inspirerande för andra arrangörer.

De tre slutnominerade är:

• Ledarna
  • Miljöaktuellt
  • Returpack/Pantamera

Tid för prisutdelning: fredagen den 6 juli, kl. 11:15-11:30

Plats: Wisby Strand Congress, lokal Lojsta 1

Tävlingen arrangeras av SIS tillsammans med de företag och organisationer som deltar i standardiseringsarbetet i kommittén Hållbarhet vid evenemang - SIS/TK 537. Prisutdelning ingår i seminariet "Hållbara evenemang – Kan vi kombinera upplevelser och ansvarstagande?” som äger rum den 6 juli kl. 10:00-11:30 på Wisby Strand Congress, lokal Lojsta 1.

Fakta om standarden för hållbarhet vid evenemang

Den nya standarden som heter Ledningssystem för hållbarhet vid evenemang - Krav med tillämpningsanvisningar (ISO 20121:2012, IDT) tar upp områden som är särskilt viktiga för att arbeta strukturerat med hållbara evenemang. Exempel på områden är avfallsfrågor, transporter, arbetsvillkor, säkerhet och tillgänglighet.

Läs mer om tävlingen och SIS seminarier på sis.se/almedalen och följ oss på facebook.com/svenskstandard och twitter.com/svenskstandard .

För mer information:
Bengt Rydstedt, projektledare SIS, 0707-42 06 02, bengt.rydstedt@sis.se
Erika Messing, pressansvarig SIS, 0709-48 06 74, erika.messing@sis.se

SIS är en del av det europeiska och globala nätverk som utarbetar internationella standarder. Genom att delta i standardiseringsarbetet kan svenska företag och organisationer påverka utformningen av standarder inom sin marknad. Standarder befrämjar handel över gränser och bidrar till att processer och produkter blir säkrare. SIS är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig sektor. SIS omsatte 2011 MSEK 226 och har 200 anställda. SIS arbetar inom och är medlem i de internationella standardiseringsorganisationerna CEN (europeisk) och ISO (global).