Tryggare bostadsaffärer med ny kvalitetsstämpel för areamätning

När du köper eller säljer en bostad är det viktigt att vara säker på den exakta boarean. När storleken som står i kontraktet inte stämmer kan du som säljare bli ersättningsskyldig. Nu erbjuder SIS en ny kvalitetsstämpel för areamätning.

Idag är det vanligt att bostäder är felmätta och att säljaren blir ersättningsskyldig i efterhand. Och det kan bli dyrt.

– Många av bostäderna vi kontrollerar visar sig vara felmätta och vanligast är att det är ungefär två kvadratmeters skillnad. Två kvadratmeter kan låta lite, men det handlar om en kompensation på hundratusentalskronor för en storstadslägenhet med ett kvadratmeterpris på mellan 50-100 000 kronor, säger Magnus Gramstrup-Christensen från Svensk Areamätning AB som leder SIS utbildning

För att slippa missförstånd kan kunden nu välja en mäklare eller mätkonsult som är diplomerad av SIS, Swedish Standards Institute. Kunden kommer enkelt att kunna ta reda på om boytan är uppmätt på rätt sätt genom att fråga om mätexperten är diplomerad eller genom att kolla upp om företaget är listat på SIS webbplats, www.sis.se.

– En mäklare eller mätexpert som är diplomerad av SIS har koll på de senaste standarderna och måste också regelbundet visa upp ett antal mätjobb för att få behålla sitt diplom. Detta kommer att minska skillnaderna i tolkningen av reglerna, och öka förtroendet för resultatet, säger Helen Strandgren som ansvarar för diplomeringen på SIS.

Utbildningen bygger på standarden för areamätning, SS 21054:2009, och riktar sig till mäklare, besiktningsmän, mätkonsulter, arkitekter, hyresgästorganisationer med flera. Utbildningen avslutas med en skriftlig examination som även innehåller praktiska mätuppgifter. Salustio Cuba Gamarra och Susann Nyström, som har varit med och utformat den nuvarande standarden, ansvarar för examinationen. Det första utbildningstillfället är den 15 mars och nästa tillfälle är den 24 april.

Magnus Gramstrup-Christensen, arkitekt Svensk Areamätning AB, 0733-44 88 55, magnus@svenskarea.se
Helen Strandgren, verksamhetsansvarig Personcertifiering SIS, 0763-11 91 18, helen.strandgren@sis.se
Erika Messing, pressansvarig SIS, 0709-48 06 74, erika.messing@sis.se

www.sis.se/areamatare

SIS är en del av det europeiska och globala nätverk som utarbetar internationella standarder. Genom att delta i standardiseringsarbetet kan svenska företag och organisationer påverka utformningen av standarder inom sin marknad. Standarder befrämjar handel över gränser och bidrar till att processer och produkter blir säkrare. SIS är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig sektor. SIS omsatte 2010 MSEK 224 och har 180 anställda. SIS arbetar inom och är medlem i de internationella standardiseringsorganisationerna CEN (europeisk) och ISO (global).