146-åring nominerad till ROT-priset

Kristinebergsskolan i Stockholm invigdes hösten 2012 efter en omfattande ombyggnad och renovering av slottsflyglarna vid Kristinebergs slott.

– Vi är jättenöjda med resultatet och det är fantastiskt kul att det uppmärksammas i och med nomineringen till ROT-priser, säger Anders Eklund, chef för projektavdelningen på SISAB.

Slottsflyglarna byggdes 1867 och vid renoveringen har fastighetsägaren SISAB, byggaren Skanska och arkitektbyrån Aperto bevarat och återställt mycket av fastigheternas tidstypiska detaljer. Slottsflyglarna var i ett dåligt skick innan renoveringen och märkta av oförsiktiga ombyggnationer från tidigare år. Gamla väggar, stuckaturer och socklar som låg dolda under masonitskivor och undertak har nu tagits fram och varsamt renoverats för att behålla sin tidsenliga charm. Samtidigt som lokalerna möter kraven för moderna utbildningslokaler.

– Vi har lyckats skapa en fantastisk symbios mellan det gamla och det nya i Kristinebergsskolan, säger Anders Eklund.

Kristinebergsskolan på Kungsholmen består av fyra byggnader, de två slottsflyglarna, gamla Kullskolan och Stockholms äldsta gymnastiksal, byggd 1887. Före detta Kullskolan och gymnastiksalen har också delvis renoverats och anpassats för att ta emot Kristinebergsskolans 500 elever i årskurserna F­–5.

ROT-priset delas ut av Stockholms Byggmästareförening. SISAB fick priset senast 2008 för ombyggnaden av Zinkensdammsskolan på Södermalm.

SISAB, Skolfastigheter i Stockholm AB, är ett kommunalt bolag inom koncernen Stockholm Stadshus AB. Vår målsättning är att erbjuda utbildningsmiljöer med kvalitet, sund ekonomi och långsiktig miljöhänsyn. Bolaget äger 590 förskolor, grundskolor och gymnasier i Stockholm, från Kista i norr till Farsta i söder. Totalt äger och förvaltar SISAB 1,7 miljoner kvadratmeter, där mer än 100 000 människor vistas dagligen.