Förskolan Flyttfågeln får nytt hem

Nytt och modernt blir det när SISAB bygger ny förskola i Aspudden. Åtta avdelningar utspridda över två plan och en utemiljö som roar och utmanar områdets barn. Nu tas första spadtaget till förskolan som ska stå klar december 2020.

– Vi firar byggstarten med att tillsammans med förskolebarn plantera nya träd på det som ska bli förskolans gård, säger Claes Magnusson, vd för SISAB.

Förskolan är efterlängtad i detta barnrika område. Den kommer att placeras i området mellan Torstens Alms gata och Ivar Vidfamnes gata, där det tidigare stod en förskolepaviljong.

– Förskolebyggnaden är anpassad efter områdets karaktär och närliggande fastigheter. Det kommer att bli vacker byggnad i en väldigt fin del av parken, säger Björn Sundström, projektansvarig på SISAB.

Flyttfågeln är anpassad för åtta avdelningar med kapacitet för 144 barn. Projektet beräknas kosta ca 60 miljoner kronor.

Välkommen att besöka det första spadtaget och planteringen av nya träd.

Datum: 29 april

Plats: Stenkilsgatan 7, Hägersten/Aspudden

Tid: 10.00 – 11.00

Arrangör: SISAB tillsammans med Söderby entreprenad

På plats finns barn från en närliggande förskola, representanter från SISAB, stadsdelen, exploateringskontoret och entreprenören.

Thomas Pella Bergsell

thomas.pella.bergsell@sisab.se

SISAB, Skolfastigheter i Stockholm AB, är ett kommunalt bolag inom koncernen Stockholm Stadshus AB. Vår målsättning är att erbjuda utbildningsmiljöer med kvalitet, sund ekonomi och långsiktig miljöhänsyn. Bolaget äger 600 förskolor, grundskolor och gymnasier i Stockholm, från Kista i norr till Farsta i söder. Totalt äger och förvaltar SISAB cirka 1,8 miljoner kvadratmeter, där mer än 200 000 människor vistas dagligen.