Full fart på passiv förskola

Förskolan Humlan invigs idag i Årsta. Det är den första förskolan inom Stockholms stad som byggs med passivhusteknik. Under invigningen så deltar förskolebarnen med sång och SISAB guidar runt i den nya byggnaden tillsammans med personalen på förskolan.

Den nya förskolan har sex avdelningar med plats för 108 barn fördelat över två plan. Den ersätter en äldre förskola som låg på adressen tidigare. Samtidigt så har utomhusmiljön rustats upp för att erbjuda barnen utmanande och rolig lek.

– Här ger vi barnen en modern och väldigt fin utbildningsmiljö. Vi bygger i vanliga fall efter kraven för Miljöbyggnad men här ville vi testa och lära av passivhustekniken, säger Claes Magnusson, vd för SISAB.

Samtidigt inviger Stockholm konst tillsammans med konstnären Eva Fornåå de unika utsmyckningar som tagits fram för förskolan.

Välkomna på invigningen:

Måndag 10 juni kl 14

Förskolan Humlan, Hummelvägen 10 i Årsta

Thomas Pella Bergsell

thomas.pella.bergsell@sisab.se

SISAB, Skolfastigheter i Stockholm AB, är ett kommunalt bolag inom koncernen Stockholm Stadshus AB. Vår målsättning är att erbjuda utbildningsmiljöer med kvalitet, sund ekonomi och långsiktig miljöhänsyn. Bolaget äger 600 förskolor, grundskolor och gymnasier i Stockholm, från Kista i norr till Farsta i söder. Totalt äger och förvaltar SISAB cirka 1,8 miljoner kvadratmeter, där mer än 200 000 människor vistas dagligen.