Invigning av Farsta grundskola Adolf Fredriksmusikklasser

I stadsdelen Farsta har den gamla gymnasieskolan byggts om och rustats upp för att kunna ta emot elever i årskurserna F till 9 och Adolf Fredriks musikklasser.

– Farsta har fått en riktigt fin grundskola och med Adolf Fredriks musikklasser i byggnaden så lockar skolan till sig elever från hela Stockholmsområdet, säger Olle Burell (S), skolborgarråd och styrelseordförande för SISAB.

I stadsdelen Farsta byggs det bostadshus för fullt och med det ökar behovet av antalet elevplatser. Farsta grundskola Adolf Fredriksmusikklasser har efter SISAB:s ombyggnation en kapacitet för att ta emot 1472 elever för årskurs F till 9. Den tidigare gymnasieskolan har anpassats för en yngre elevgrupp med bland annat nya NO-salar, slöjdsalar och ett nytt bibliotek. För musikklasserna har även nya sång- och musiksalar byggts.

– Vi har sett över hela skolan och anpassat den efter dagens krav och behov, men samtidigt bevarat fina detaljer från den gamla 1960-talsbyggnaden, säger Claes Magnusson, vd för SISAB.

Farsta grundskola Adolf Fredriksmusikklasser invigs fredagen 8 september klockan 14. Adress: Farstavägen 118.

Ömer Oguz

Pressekreterare för skolborgarrådet Olle Burell.

mobil: 076-122 92 34,

omer.oguz@stockholm.se