Klass 5C vinner SISAB-tävling

Samtidigt som SISAB:s arkitekttävling Rötterna i Rinkeby har pågått har barnen i Rinkebys skolklasser haft möjlighet att bidra med sina egna idéer kring hur de vill utveckla sin stadsdel. Över 40 förslag har kommit in och idag presenteras vinnaren, RinkArt, inskickat av klass 5C i Askebyskolan.

Det vinnande bidraget är ett kulturhus där besökarna ska kunna lära sig om konst. Och fokus ligger på att ha kul!

– Vi älskar att rita och tycker att alla borde få göra det, säger femteklassarna Ilayda och Haddy som ligger bakom det vinnande bidraget.

Vinnaren utsågs i hård konkurrens och klass 5C, som skickat in inte mindre än 9 förslag hade verkligen arbetat med frågan.

– Det finns en enorm kraft i Rinkeby och barnen kan visa vägen till en skola som finns mitt i byn och blir ett nav för bildning, kultur och demokratisk gemenskap, säger Olle Burell (S), styrelseordförande SISAB.

– Barnens förslag ger oss en bild av vad barnen efterfrågar i stadsdelen. Det är värdefull kunskap, inte bara för oss utan för alla aktörer som är med och bygger framtidens samhälle, säger Claes Magnusson, vd SISAB.

För klass 5C väntar nu förstapriset – en heldag på Gröna lund.

Alla barnens förslag hittar du på:

Vinnarna i arkitekttävlingen Rötterna i Rinkeby offentliggörs vid ett event på Rinkebyskolan den 8 juni.

Ömer Oguz

Pressekreterare för skolborgarrådet Olle Burell.

mobil: 076-122 92 34,

omer.oguz@stockholm.se