Lockande lek för lyckat lärande

I Rinkeby och Hässelby har områdets unga fått två nya fina skolgårdar med ny lekutrustning och planer för sport och spel. Knutbyskolan och Loviselundsskolan anordnade i veckan invigningar för sina nya gårdar. I Rinkeby var skolborgarrådet på plats tillsammans med SISAB och utbildningsförvaltningen.

– Skolgården skapar verkligen glädje bland eleverna och de som jobbar på skolan. Att röra sig och leka är både roligt och något som främjar inlärningen, säger Olle Burell (S), skolborgarråd och ordförande för SISAB.

Översynen och renoveringarna av skolgårdarna i SISAB:s bestånd är ett pågående projekt där flera skolgårdar redan är klara eller på väg att blir klara.

– Detta är ett väldigt roligt och viktigt projekt eftersom det påverkar så många, inte bara skolans elever utan alla i hela området får en plats för utmanande lek och en aktiv fritid, säger Claes Magnusson, vd för SISAB.

Fakta om skolgårdsprojektet:

• Tillsammans med skola och elever har SISAB tagit fram en rad åtgärder för att förbättra skolgårdarna.
  • Åtgärder som önskats och genomförts är bland annat ny lekutrustning, konstgräsplan, utomhusscen, basketplan, blommor och träd.
  • De senaste tre åren har fem skolgårdar per år rustats upp och nu planeras det för fem till 2018.

Ömer Oguz

Pressekreterare för skolborgarrådet Olle Burell.

mobil: 076-122 92 34,

omer.oguz@stockholm.se