Regeringen har godkänt detaljplan för skola i Hammarby Sjöstad

I mars 2012 kommer SISAB påbörja bygget av Lugnets skola i Hammarby. Detaljplanen för området där skolan ska byggas har tidigare överklagats i flera instanser, men detaljplanen har nu vunnit laga kraft efter ett regeringsbeslut.

Hammarby Sjöstad har länge saknat skol- och förskoleplatser till det stora antal barn som bor i området. Lugnets Skola, som ska bli klar hösten 2013 enligt planeringen, blir 6000 kvadratmeter stor och är dimensionerad för 540 barn från förskola till sjätte klass.

För att skolan ska kunna anpassas till en framtida situation är klassrummen flexibla, med lokaler som ser likadana ut för yngre och äldre barn. Det gör att skolan kan anpassa verksamheten efter antalet förskolebarn och grundskolebarn som varierar med tiden.

Lugnets skola har varit planerad sedan Hammarby Sjöstad började byggas. Enligt Sisab:s ursprungliga planering så skulle byggstarten varit redan i våras.

Lisa Hanson
lisa.hanson@sisab.se

SISAB, Skolfastigheter i Stockholm AB, är ett kommunalt bolag inom koncernen Stockholm Stadshus AB. Vår målsättning är att erbjuda utbildningsmiljöer med kvalitet, sund ekonomi och långsiktig miljöhänsyn. Bolaget äger 590 förskolor, grundskolor och gymnasier i Stockholm, från Kista i norr till Farsta i söder. Totalt äger och förvaltar SISAB 1,7 miljoner kvadratmeter, där mer än 100 000 människor vistas dagligen.