SISAB inviger två förskolor, en skola och en idrottsbyggnad

Sisab inleder höstterminen med att inviga fyra olika skolbyggnader: Kristinebergsskolan, Förskolan Långe Erik i Kärrtorp, en ny idrottsbyggnad vid Slättgårdsskolan i Bredäng och Pippi Långstrumps förskola i Annedal.

-        En rolig start på skolåret, säger Åsa Öttenius, VD på Sisab. Alla fyra byggnaderna är bra exempel på framtidens skollokaler.

Förskola med sex avdelningar i Kärrtorp
Förskolan Långe Erik, Kärrtorpsvägen 7A
Invigning: tisdag 21 augusti, kl 10.30

Behovet av förskolelokaler har varit stort i Skarpnäcks stadsdel under flera år. På kanten till Nackareservatet kommer förskolan Långe Erik att erbjuda lokaler för sex barngrupper samt en utegrupp. Förutom de pedagogiskt utformade lokalerna så ser barn och personal extra mycket fram emot att få använda den stora gården där arkitekten har valt att både bevara mycket av naturen och skapa en kreativ lekdel.

Slättgårdsskolans nya idrottsbyggnad
Frimurarvägen 11
Invigning: onsdag 22 augusti, kl 09.00

Äntligen är den efterlängtade idrottsarenan färdigställd. 1000 kvm modern verksamhetsyta och en utomhusscen med tak som ger skolan de bästa förutsättningarna.
Byggnaden är försedd med golvvärme och behovsstyrd ventilation för bra komfort. Salen är utrustad med basketkorgar, handbollsmål och klättervägg.

– Samarbetet med skolan har fungerat mycket bra och verksamheten har varit mycket engagerad, konstaterar Susanne Herold, projektansvarig, SISAB.

Kristinebergsskolan på Kungsholmen
Nordenflychtsvägen 20-22
Invigning: onsdag 22 augusti, kl 09.00

Lilla Kullskolan ytterst på Kungsholmen flyttar till nyrenoverade flyglar i Kristinebergs slott och byter samtidigt namn till Kristinebergsskolan.
Skolan kommer att ha plats för ytterligare ca 400 elever, med årskurserna F-6 och totalt 550 elever. Den blir därmed en viktig del i den pågående utökningen av skolkapacitet för att möta den kommande ökningen av antalet elever i Stockholm.
Kristinebergs slotts flyglar från 1867 är kultur­­klassade med grön färg, vilket innebär att byggnaderna är sär­skilt värdefulla ur ett historiskt och konstnärligt perspektiv.
De ursprungliga uttrycken i arkitekturen bevaras och kombineras med de krav som ställs på en modern skola. Matsalen är ett gott exempel. Den var från början bönerum med högt i tak och pam­piga snickerier. Detta vårdas samtidigt som skolan får en trivsam och buller­fri miljö att äta lunch i.

Idrottshallen byggdes 1887 och är Stockholms äldsta gymnastikbyggnad som ännu är i drift.

Miljöklassad förskola i Annedal

Pippi Långstrumps förskola, Pippi Långstrumps gata 12
Invigning: lördag 25 augusti, kl 13.00

I det nybyggda bostadsområdet Annedal finns förskolan Pippi Långstrump. Annedalsområdet har en tydlig miljöprofil och byggnaden är Sisabs första förskola som miljöklassas.
Vid byggandet av förskolan har miljöhänsyn varit viktig, liksom att förskolan ska ha så flexibla lokaler som möjligt. Förskolebyggnaden är utformad i två plan med en totalyta på cirka 1000m2. Lokalerna har kapacitet för cirka 110 förskolebarn men är även planerade för att kunna fungera som skolbyggnad för skolbarn i lägre klasser, i första hand förskoleklasser.
Byggnaden miljöklassas enligt systemet Miljöbyggnad. Miljöbyggnad är ett klassningssystem som bygger på svenska normer och beaktar miljöaspekterna energi, inomhusmiljö, material och kemikalier. Byggnaden kan klassas i fyra olika kategorier, där guld är den högsta. Vilken kategori som certifieringen hamnar på avgörs först efter att förskolan har varit i drift i ett år.

Lisa Hanson
lisa.hanson@sisab.se

SISAB, Skolfastigheter i Stockholm AB, är ett kommunalt bolag inom koncernen Stockholm Stadshus AB. Vår målsättning är att erbjuda utbildningsmiljöer med kvalitet, sund ekonomi och långsiktig miljöhänsyn. Bolaget äger 590 förskolor, grundskolor och gymnasier i Stockholm, från Kista i norr till Farsta i söder. Totalt äger och förvaltar SISAB 1,7 miljoner kvadratmeter, där mer än 100 000 människor vistas dagligen.