SISAB:s hållbarhetsredovisning visar på styrkor och svagheter

Nöjdare kunder och medarbetare. Minskad energianvändning och lägre kostnader för skadegörelse. Hållbarhetsredovisningen pekar ut framgångar och utvecklingsområden för SISAB.

– Hållbarhetsarbetet genomsyrar allt vi gör och redovisningen är ett viktigt verktyg som pekar på hur SISAB kan fortsätta att bidra till ett mer hållbart Stockholm, säger Claes Magnusson, vd för SISAB.

Index för både kunder och medarbetare ökade förra året. Nöjda kunder och motiverade medarbetare får SISAB genom att lyssna på behoven och genomföra riktade insatser. Förra året så genomfördes bland annat skolgårdsupprustningar och upprustning av utvalda fastigheters entréer.

Energianvändningen fortsätter att minska (3,8 procent ifjol) genom fortsatt arbete med att driftoptimera SISAB:s anläggningar. Stor nyhet från 2018 är att SISAB numera använder AI för ytterligare pressa ned energiåtgången.

För första gången hamnade kostnaderna för större bränder i SISAB:s fastigheter på 0 kronor och samtidigt minskade kostnaderna för glaskross och klotter med 25 procent.

– Hållbarhetsredovisningen visar vad vi gör rätt men är minst lika viktig för att peka ut vilka områden där vi kan förbättra och förbereda oss. Förra årets rekordvarma sommar väcker frågan hur vi kan rusta våra fastigheter för att klara av extremväder, säger Ulrika Broman, hållbarhetsstrateg på SISAB.

Ytterligare utmaningar för SISAB är hur förseningar i projekt kan undvikas. Hur kan SISAB minska risken för tidskrävande överklagandeprocesser? Särskilt viktigt när Stockholm stad är i ett så stort behov av nya elevplatser.

Stockholm stad har också ett tydligt mål för att staden ska bli fossilbränslefritt 2040. SISAB har nyligen bytt sin bilflotta till el-bilar och men behöver även se till att byggprojekten minskar sin klimatpåverkan. Bland annat genom att påverka leverantörer och byggbolag till att bli fossilbränslefria.

Nytt för i år - Hållbarhetsredovisningen på nätet

Delar av Hållbarhetsredovisningen och webbunikt material finns publicerade under Hållbarhetsfliken på sisab.se. Där finns också en pdf-version av redovisningen och SISAB:s årsredovisning.

Thomas Pella Bergsell

thomas.pella.bergsell@sisab.se