Norge räddar arbetslösa svenskar!

Report this content

Den svenska ungdomsarbetslösheten är skyhög, hela tjugotvå procent, och har sedan början av 2000-talet legat långt över EU-genomsnittet. Den ”jobbpakt” mellan LO och Svenskt Näringsliv som presenterades i somras, och som skulle skapa 30.000 jobb blir det inget av, då förhandlingarna har brutit samman. Man är långt ifrån överens om hur problemet med ungdomsarbetslösheten ska lösas. Men det finns jobb att få, lite längre västerut.

I jakten på arbete söker sig många svenska ungdomar till vårt grannland Norge. Idag arbetar cirka 80.000 svenskar där och arbetsinvandringen ser ut att fortsätta. I Söderhamns kommun har man gått så långt att man skickar arbetslösa ungdomar till Norge för att söka jobb. Det som lockar svenska ungdomar är förstås chansen att komma in på arbetsmarknaden, skaffa sig erfarenhet och en bra lön. Löneläget i Norge ligger cirka tjugo till femtio procent högre än i Sverige.

Reisegiganten, ett av Norges största resebolag, är ett av de företag som ger svenska ungdomar en chans till arbete och utöver det även möjlighet att vidareutbilda sig och växa inom företaget. ”Reisegiganten är ett bolag i kraftig expansionsfas och med stora planer på att växa i Skandinavien”, säger Jason Eckhoff, VD på Reisegiganten. I Sverige driver Reisegiganten de snabbt växande varumärkena sistaminuten.se samt solfaktor.se. ”Verksamheten i Sverige går mycket bra och för att kunna ta hand om våra svenska kunder, är det såklart mycket viktigt att vi har svenskar som arbetar i bolaget”, menar Jason. ”Efter att ha anställt flera svenskar så har arbetsmiljön blivit bättre, öppnare och mer internationell. Min erfarenhet är att samarbetet mellan norrmän och svenskar bidrar till en fin arbetsmiljö”, säger Jason.

När Andreas kom till Norge 2011, efter tre års studier i Usa, hade han varken jobb eller bostad. Genom att fråga runt fick han snart anställning som lagerarbetare i en skobutik och på mindre än två år har han avancerat till att ansvara för ett av Norges största Adwords-konton (google-konton) på Reisegiganten. ”Det bästa med att jobba i Norge är att det är bra arbetsförhållanden och avslappnad stämning”, säger Andreas. ”Dessutom är det mycket mer fokus på livet utanför arbetet, man lämnar tidigt innan helg och reser till hyttan. I Sverige verkar det mesta kretsa kring jobbet och inte tvärtom som i Norge”, menar Andreas. Reisegiganten hjälper även Andreas att finansiera sina studier på kvällstid, en god investering för bägge parter.

Sommaren 2008 reste Marie tillsammans med en kompis till Norge och bodde i en husvagn på en camping och jobbade vid säkerhetskontrollen på Gardemoen. ”Eftersom jag kommer från en väldigt liten stad där möjligheterna till jobb inte var så stora, föll det sig helt naturligt att flytta på sig”, säger Marie. ”Det sista året på gymnasiet var jag helt inställd på att jag skulle söka jobb och flytta till Norge.” Marie hade först bara tänkt vara i Norge i ett år och flyttade hem till Sverige för att studera. Snart märkte hon att det inte var riktigt det hon ville göra. ”Jag fick syn på annonsen om ledig anställning på Resegiganten och skickade in en ansökan som slutade med att jag en månad senare flyttade tillbaka till Norge. En stor fördel som jag upplevt, är att man i Norge får chansen att visa vad man kan även om man från början inte haft så stor erfarenhet”, säger Marie. ”Man behöver alltså inte nödvändigtvis bli bortgallrad vid första anblicken av CV:t. Jag har haft möjlighet att arbeta inom flera olika områden, både säsongsjobb och längre anställningar och på så vis har jag hittat det som intresserar mig”, avslutar Marie.

”Att ha svenskar i teamet är avgörande för vår framtid”, säger Jason Eckhoff, VD på Reisegiganten. Jason understryker även att svenskarna har samma lönevillkor som norrmännen och att de anställer svenskar på alla nivåer i företaget. ”Bland annat är Reisegigantens ekonomichef också svensk. I takt med att vi växer kommer vi anställa ännu fler svenskar, så håll utkik efter våra platsannonser i Sverige”, avslutar Jason med ett leende.

Jason R. Eckhoff
CEO / Adm dir
REISEGIGANTEN AS
Rosenkrantz' gate 9

jason@reisegiganten.no
Office phone:  47 21095010  /  mobile phone:  47 93886848

Sistaminuten.se är en del av Reisegiganten AS, en stor nordisk aktör inom förmedling av resor och charterverksamhet. Verksamheten omfattar flera av de största resenätportalerna i Norden, bl.a solfaktor.se/no och restplass.no.

Taggar: