• Sisters International/

En högtidlig avslutning på ”Sewing School project” i Kalamavur; En symaskin – en utbildning - och möjlighet till en framtid och ett nytt liv!

Report this content

En symaskin. En utbildning. Och möjlighet till en framtid och ett nytt liv. Så kan man sammanfatta Sisters Internationals satsning i Kalamavur, strax utanför staden Pudakkottai i sydöstra Indien.

En symaskin. En utbildning.

Tillsammans med missions- och biståndsorganisationen EWM (Eternal Word Ministries) har Sisters International det senaste året arbetat med ett banbrytande projekt med utbildning av kvinnor. Förra året beslöt Sisters International om att starta en syskola i byn Kalamavur för ett 20-tal arbetslösa kvinnor. Ja, Kalamavur kallas för en by, även om uppemot 80 000 invånare bor här.

Sagt och gjort. Syskolan startades med 22 kvinnor sommaren 2012. Med stöd av gåvogivare från Sverige kunde 12 symaskiner köpas in, lärare anställas och material tas fram. Under ett helt år har kvinnorna följt en utbildningsplan där utbildningen följt läroböcker i konsten att sy framför allt kläder.

På vår resa till Indien i slutet av augusti var vi inbjuden till Kalamavur igen. Den här kvällen stod kökspersonal utanför kyrkan i byn och lagade till ris och kyckling på öppen eld för omkring 400 personer, som man förväntade skulle komma under kvällen.

Det var dags för ”Certifikation” – alltså en examensdag för 22 av dessa kvinnor. När vi klev in i kyrkan var den fylld till sista utrymme med kvinnor och män, barn och ungdomar. Här fanns eleverna på de främsta platserna och många av deras anhöriga lite längre ner i lokalen.

Vi fick glädjen att medverka vid utdelandet av diplomen till de färdiga studenterna, ett diplom som betyder ett arbete vid en tillverkningsindustri eller möjlighet att starta ett eget litet företag. Jag delade några ord om den glädje som vi i Sisters International upplever att få vara delaktiga i ett projekt som ger resultat och ringar på vattnet.

Det finns ju ett talesätt som säger; ”Om du vill hjälpa någon för dagen, ge honom en fisk. Om du vill hjälpa någon för framtiden, lär honom att fiska”. Och med en banbrytande utbildning har vi fått vara med att hjälpa kvinnor för framtiden – genom att lära dem sy!

Precis innan vi reste från Sverige kunde vi ordna en överraskning till kvinnorna som klarat av utbildningen, vilken bestod i att var och en av dem skulle få en symaskin som gåva. Vi kunde samla in de pengar som behövdes för denna investering och John Rajiah, ledare för EWM, kunde med några dagars varsel ordna fram nya symaskiner från den fabrik som tillverkar dem i Indien.

När det stod klart för kvinnorna att de fick varsin symaskin trodde de nästan inte sina ögon – trots att symaskinerna stod där i lokalen. Glädjen visste inga gränser. Nästkommande natt stannade de flesta kvinnor kvar och sov på golvet i kyrkan för att vakta symaskinerna som sedan skulle levereras till deras respektive hem!

Syskolan i Kalamavur är ett unikt projekt som hjälper kvinnor för framtiden – och för oss blev mötet med dessa kvinnor ännu en oförglömlig upplevelse från Indien. Sisters International har redan satt sina spår i Indien genom banbrytande projekt som syskolan. Redan dagen därpå fanns 16 nyanmälningar till att få gå syskola för nästa omgång.

Möjligheten att utgöra skillnad i vår värld är idag större än någonsin – och tillsammans i Sisters har vi tagit ett steg in i den. Vi kan – och vi vill förändra världen. En kvinna i taget. Vi ger dem inte bara kläder – vi lär dem sy också!

Mer information kan fås av...

Marie Arnfjell - Ordförande Sisters International
marie@sisters.nu