SITA och Peab samarbetar nationellt för en bättre miljö

Report this content

SITA och Peab har tecknat ett treårigt avtal som innebär att SITA är en av två entreprenörer som tillsammans med Peab ska öka återvinningen av deras byggavfall. Något som ska gynna både miljön och ekonomin.

– Det känns väldigt positivt att arbeta med Peab som är ett av Sveriges största byggföretag. Det visar att SITA har ett återvinningskoncept som passar väl för byggbranschen. I och med avtalet med Peab blir vi nu en av de största avfallsentreprenörerna inom byggbranschen, säger Mårten Widlund, VD på SITA. SITA inleder med att se över Peabs avfallshantering och utreder tänkbara alternativ för att optimera källsorteringen. Allt för att öka källsorteringsgraden och därmed minska miljöpåverkan. – Tillsammans ska vi arbeta långsiktigt för att nå målet om en källsorteringsgrad på minst 70 procent hos Peab, säger Mårten Widlund. Genom byggkonceptet Miljöcirkeln® Bygg kommer SITA att utbilda Peabs medarbetare, ta fram regelbunden statistik och ha en komplett utrustning för källsortering. På de större arbetsplatserna kan SITA ha personal på plats som sköter sorteringen åt Peab. – Vi har valt att öka samarbetet med SITA eftersom vi ser ett stort engagemang för att öka källsorteringen och därmed omhänderta avfallet på ett ekonomiskt och miljöriktigt sätt, säger Mats Wessman, Inköp och Logistik på Peab. FAKTA - MILJÖNYTTA MED ÅTERVINNING Genom ökad återvinning av byggavfall minskar samhällets utsläpp av koldioxid som påverkar klimatet. För varje kilo plast som återvinns minskar koldioxidutsläppen med 1,8 kilo. För aluminium är effekten så stor som 9 kilo per kilo. Ökad återvinning minskar dessutom behovet av att använda jungfruligt material.

Taggar: