Smygande sopbil minskar buller och utsläpp i Stockholm och norra förorterna

Report this content

I dag börjar SITA hämta återvinningsmaterial med en elhybridlastbil som även är utrustad med ett elaggregat för tystare tömning, perfekt för hämtning hos företag och i bostadsområden. Såväl störande buller som koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning blir avsevärt lägre i jämförelse med traditionella fordon. Den nya smygande elhybriden kommer att hämta återvinningsmaterial i Stockholms stad, Sollentuna, Vaxholm, Täby, Ekerö, Danderyd, Märsta, Sigtuna, Järfälla och Upplands Väsby.

SITA börjar nu använda en första elhybridlastbil med el-aggregat i Stockholm. Fordonet ska hämta plast- och metallförpackningar framförallt hos företag som exempelvis restauranger, köpcentrum och hos bostadsrättsföreningar. Vid lägre hastigheter drivs SITAs nya fordon av en elmotor. Aggregatet som används vid tömning av kärl och komprimering är helt eldrivet. Därmed kan hämtning ske i det närmaste ljudlöst och såväl både buller som avgasutsläpp minskar.

– Vi ser stora fördelar med den nya elhybridlastbilen eftersom våra kunder kommer att uppleva mindre störande buller och minskade utsläpp av avgaser. Vi arbetar kontinuerligt för att minska transporternas miljöpåverkan genom att exempelvis använda alternativa drivmedel och ny teknik. Detta är ett steg i vår satsning att minska belastning på omgivning och miljö, säger Mårten Widlund, VD på SITA.

Den smygande sopbilen från SITA.

Smyger fram
En sopbil står stilla 60-70 procent av tiden när den hämtar återvinningsmaterial vid exempelvis vid lastkajer i garage, lastgator och bostadsområden. Den här hybridsopbilen har en elmotor som driver fordonet vid lägre hastigheter, samt vid lastning och komprimering vilket minskar buller, avgasutsläpp och möjliggör bränslebesparingar med uppemot 30 procent. Den är så tyst att vi kan konstatera att den smyger fram.

Parallellhybrid
Fordonet, en Volvo FE Hybrid, är en så kallad parallellhybrid vilket innebär att energin från dieselmotorn och elmotorn kan utnyttjas samtidigt eller oberoende av varandra och den växlar automatiskt mellan de olika drivkällorna. Om så behövs kan chauffören välja vilken motor som ska användas. Energin som uppstår vid inbromsning bidrar också till att ladda batterierna.

Bilens aggregat drivs enbart med el vilket skiljer sig från konventionella aggregat som drivs med fordonets dieselmotor. Batteriet laddas med plug in-teknik. Aggregatet tillverkas av det finska företaget NTM.

För mer information kontakta gärna
Ann Wulf, Informationsansvarig, SITA, 0431-44 40 31, ann.wulf@sita.se

Om SITA
SITA är ett av landets ledande företag inom återvinning och avfallshantering. Med 1 100 medarbetare, 60 lokalkontor och egna behandlingsanläggningar erbjuder vi effektiva, miljöriktiga lösningar med fokus på nytänkande och långsiktig hållbarhet.

Taggar: