• Sitecore/

Sitecore i topp för tredje året i rad i Gartners Magic Quadrant för Web Content Management 2017

Sitecore har blivit erkända som ”Ledare” åtta år i rad

Stockholm – 31 juli 2017 – Sitecore, en global ledare inom programvara för upplevelsehantering tillkännagav idag att Gartner har placerat företaget som ”Ledare” i sin Magic Quadrant for Web Content Management (WCM). Det är åttonde året i rad Sitecore placeras i kvadranten ”Ledare” och tredje året i rad fick Sitecore också den högsta placeringen för sin ”Ability to Execute”.

- Vi är mycket stolta över att ha behållit den här positionen åtta år i rad, vilket vi anser är ett fantastiskt bevis på hur hängivet hela teamet på Sitecore är och speglar samtidigt det värde våra kunder ser i vår teknologi, säger Ryan Donovan, Sitecore SVP of Product Management. WCM-marknaden har utvecklats starkt under det senaste decenniet och vi har hållit ett högt innovationsdrivet tempo för att leverera branschens mest kraftfulla molnbaserade WCM-erbjudande. Stora och mellanstora företag har med Sitecore fått en omfattande, enhetlig och anslutningsbar plattform som driver på kundernas digitala engagemang liksom deras egen digitala och affärsmässiga omvandling.

2017 års Gartner Magic Quadrant för WCM utvärderar 18 leverantörer utifrån deras ”Ability to Execute”, vilket bland annat innebär produktfunktionalitet, generell livsduglighet, försäljningsutförande, marknadsföring och kundupplevelse, och ”Completeness of Vision” som inkluderar marknadsförståelse, innovation, marknadsföring och produkt- och säljstrategi.

Enligt Gartner har ”Ledare” de högsta kombinerade poängen för ”Ability to Execute” och ”Completeness of Vision”. Det innebär att företagen visar bra resultat och är förberedda på framtiden med en tydlig vision och en gedigen förståelse för digital verksamhet. De har starka partners, aktiva i flera regioner, konsekventa ekonomiska resultat, bred plattformssupport och bra kundsupport. Dessutom dominerar de inom en eller flera teknologier eller vertikala marknader. ”Ledare” är medvetna om det ekosystem inom vilket deras erbjudanden ska passa in i. Ledare kan:

• Demonstrera olika företagsdistributioner
  • Erbjuda integration med andra företagsapplikationer och lagringsställen för innehåll
  • Stödja flertalet vertikala och horisontella kontexter

Sitecore anser att erkännandet från Gartner representerar företagets fortsatta framgångar när det går in i nästa fas med målsättningen om strak tillväxt. Rapporten publicerades efter att Sitecores räkenskapsår avslutats. Det var ett år som utmärkte sig genom starka produktlanseringar och expansion på flera marknader, samt ett kraftigt inflöde av nya stora kunder, bland annat: Dow Chemical, Procter & Gamble, delstaten Kalifornien, Sunrise Senior Living, och Dyson.

Den här nyheten följer strax efter att Mark Frost utsetts till VD och är ett bevis på att Sitecore har en tydlig vision för framtiden. Mark är känd för att ha lett Sitecore under stark tillväxt och kommer fortsatt styra företagets strategiska riktning i syfte att uppnå fortsatta skalfördelar.

För mer information, ladda hem ett exemplar av Gartner Magic Quadrant for Web Content Management från juli 2017 här.

Sitecore
Mårten Bokedal, Marketing Lead, Sitecore Sverige
hmb@sitecore.net
+46 (0) 76 777 37 47

Coast Communications för Sitecore
Oliver Hofmann
oliver.hofmann@coast.se
+46 (0) 768 786 163

Taggar:

Snabbfakta

Sitecore, en global ledare inom programvara för upplevelsehantering tillkännagav idag att Gartner har placerat företaget som ”Ledare” i sin Magic Quadrant for Web Content Management (WCM).

Citat

Vi är mycket stolta över att ha behållit den här positionen åtta år i rad, vilket vi anser är ett fantastiskt bevis på hur hängivet hela teamet på Sitecore är och speglar samtidigt det värde våra kunder ser i vår teknologi.
Ryan Donovan, Sitecore SVP of Product Management