E-butikerna förlorar 100 miljoner i årets julhandel

Report this content

Julhandeln ska enligt prognosen slå nytt försäljningsrekord igen. I december månad beräknas handeln uppgå till över 60 miljarder, och även e-handeln når sin pik när julen står för dörren. Men när besökarna blir fler ökar också risken för driftstörningar. E-butikerna kommer att gå miste om 100 miljoner på grund av nertid.

Årets julklapp är enligt Handelns utredningsinstitut en upplevelse. Det kan till exempel handla om konserter, vinprovning, spa-besök eller kanske en weekendresa. Många e-handelsföretag som säljer olika typer av upplevelser satsar därmed stort för att locka julklappskunder till sina e-butiker. Stockholm Globe Arenas meddelar i ett pressmeddelande att deras biljettförsäljning kommer att öka med 20 procent i jämförelse med förra året. Andra som kan räkna med ökad trafik till sajterna är till exempel resebolagen.

Men när besökarna på webben blir fler kommer också driftstörningar. SiteScanner, Nordens ledande företag inom webbövervakning, har gjort en uppskattning på hur mycket pengar handeln kommer att förlora på driftstörningar på webben. Totalt sett kommer e-handlarnas nertid kosta så mycket som 100 miljoner kronor. Varje minut förloras stora pengar. Olle Bodelius, VD på Site Scanner, har sett vad nertiden innebär i praktiken.
− För stora resebolag kostar en timmes nertid hundra tusentals kronor. Om inte sajten fungerar går kunden dessutom till konkurrenten istället, säger han.

Många av SiteScanners kunder förbereder sig för den stora julanstormningen genom lasttester och extern övervakning med larm som går ut när bokningstjänster eller e-handelssystem inte fungerar. På så vis kan eventuella problem snabbt åtgärdas.
− Genom övervakningen kan företagen både behålla kunderna och säkra sina intäkter, säger Olle Bodelius.