Nu kan robotar blogga

Report this content

SiteScanner har på uppdrag av Metrobloggen programmerat en transaktionsrobot som driver en egen blogg. Den loggar in, skriver inlägg och kommenterar precis som vilken bloggare som helst.

Roboten har bloggat aktivt sedan 9 september. Den är helt skräddarsydd och den enda av sin typ – än så länge. Alla de steg som en vanlig bloggare möter kontrolleras.
− Den beter sig som en bloggare. Den loggar in med jämna intervaller och skriver egna inlägg samt kommenterar andras, säger Ulf Thorman på SiteScanner.

Metrobloggen är en plattform som ger alla registrerade användare chansen att tjäna pengar så fort bloggen har fler än 5 000 sidvisningar under en månadsperiod. Välkända Metrobloggare är bland andra Frida Fahrman, Sanna Bråding och Alexandra Pascalidou. Tillgänglighet och bra responstider på sajten är A och O. Syftet med den nya roboten är att Metro Nordic Sweden, som driver sajten, ska se var de längsta svarstiderna finns och vilka uppgraderingar som behövs för att förbättra prestandan på Metrobloggen.
− Tack vare roboten ser vi vilka förändringar som behövs för att vi ska bli ännu bättre, berättar Carl Jinghamre på Metrobloggen.

Många av SiteScanners kunder använder så kallade transaktionsrobotar för att testa boknings- och e-handelssystem. Roboten följer ett förprogrammerat mönster som motsvarar en verklig besökares rutin vid en transaktion. SiteScanner kan på så sätt ta fram statistik på vilka steg i bokningen som har längst svarstider, eller om köpet inte kunde slutföras vid vissa tillfällen. Metro Nordic Sweden är först ut med att använda en transaktionsrobot för att testa en blogg.
− Det är spännande att Metrobloggen ligger i framkant och testar det här, säger Olle Bodelius, VD SiteScanner.