• Sivart Förlag/

Sivart Förlag ger ut ”Abbe 8 år och 43 dagar” En bok om Aspergers  syndrom, skriven av Kicki Polleryd och Anna Lundquist.

Report this content

Författaren berättar om hur ett barn med Aspergers syndrom uppfattar sin omgivning, tolkar situationer och prioriterar. Boken belyser det komiska, intressanta och viktiga i att tänka annorlunda. Allvaret ligger långt borta och det finns inga oklarheter, enbart självklarheter.

När Abbe hittar något som intresserar honom kan han sitta still väldigt länge. Ibland får han vara inne på rasterna och göra klart. Men ibland måste han ut och leka med de andra barnen. Det förstår inte Abbe, de gör ju ändå bara samma sak varje dag. Men han vet att han behöver syre. Så då går han till skogsdungen, har han tur är vaktmästare Rot-Johan där och då kan han hjälpa till och med komposten. Ibland hittar de daggmaskar och då mäter de dem med en daggmasklinjal som de uppfunnit.

”Jag tycker att det är viktigt med kompisar men det räcker med tre. Mina tre heter Abbe, Anders och Lasse. Abbe, det är jag själv.”

Fakta om boken:

Format: 170x210 mm
Trådbunden, illustrerad
Antal sidor: 44
Utkommer 22 september

För mer information besök vår webbsida: www.sivart.se
Om du är intresserad av recensionsexemplar eller ytterligare information kontakta oss på info@sivart.se

Sivart förlag AB
Karlavägen 12