Sivart Förlag ger ut ”Zina Sohlman och hennes ryska släkt” sammanställd av Staffan Sohlman.

Report this content

Boken börjar på 1800-talet under tsarväldet och fortsätter via revolutioner, två världskrig och ett inbördeskrig.  Vi får följa Zina Sohlmans under denna dramatiska samhällsomvandling. Hon gifte sig med den svenska diplomaten och sedermera Moskvaambassadören Rolf Sohlman. Berättelsen baseras på Zinas dagboksanteckningar och brevväxlingen mellan släktingar och har översatts, redigerats och sammanställts av sonen Staffan Sohlman.

Zinas familj var ständigt under hot av den ryska regeringen. I en incident där de upptäckt att familjen var bevakad av den ryska underrättelsetjänsten, insåg Zina, att hon som svenska var en fara för de sina. Att det var hennes egna syskon hon träffade, och att Zina var född i Ryssland hade ingen betydelse. Hon var diplomatfru till en svensk och därmed utlänning.
”Jag levde som ett levande lik, nära de mina, men utan hopp att någonsin få återse dem.”

Fakta om boken:

Format: 180x230
Trådbunden, illustrerad
Sidantal: 392
Utkommer i augusti

För mer information besök vår webbsida: www.sivart.se
Om du är intresserad av recensionsexemplar eller ytterligare information kontakta oss på info@sivart.se

Sivart förlag AB
Karlavägen 12